Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[102000] Artykuł:

Effects of Portland Cement and Polymer Powder on the Properties of Cement-Bound Road Base Mixtures

Czasopismo: Materials   Tom: 13, Zeszyt: 19, Strony: 1-27
ISSN:  1996-1944
Wydawca:  MDPI, ST ALBAN-ANLAGE 66, CH-4052 BASEL, SWITZERLAND
Opublikowano: Pażdziernik 2020
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Do oświadczenia
nr 3
Grupa
przynależności
Dyscyplina
naukowa
Procent
udziału
Liczba
punktów
do oceny pracownika
Liczba
punktów wg
kryteriów ewaluacji
Przemysław Buczyński orcid logo WBiAKatedra Inżynierii KomunikacyjnejTakzaliczony do "N"Inżynieria lądowa, geodezja i transport2035.0046.66  
Marek Iwański orcid logo WBiAKatedra Inżynierii KomunikacyjnejTakzaliczony do "N"Inżynieria lądowa, geodezja i transport2035.0046.66  
Grzegorz Mazurek orcid logo WBiAKatedra Inżynierii KomunikacyjnejTakzaliczony do "N"Inżynieria lądowa, geodezja i transport2035.0046.66  
Jakub Krasowski WBiAKatedra Inżynierii KomunikacyjnejNiedoktorant szkoły doktorskiejInżynieria lądowa, geodezja i transport2035.00.00  
Maciej Krasowski Niespoza "N" jednostki20.00.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w czasopismach wymienionych w wykazie ministra MNiSzW (część A)
Punkty MNiSW: 140
Klasyfikacja Web of Science: Article


Pełny tekstPełny tekst     DOI LogoDOI     Web of Science Logo Web of Science    
Keywords:

road base layer  bound mixture  Portland cement  polymer powder  design of experiment  fracture toughness  hydraulic binder  stiffness modulus 



Abstract:

This article presents the test results for the physical and mechanical properties and fracture toughness of polymer-modified hydraulically-bound mixtures (HBM) produced with Portland cement for road base layers. The modifier used was a redispersible polymer powder (RPP) based on a vinyl ethylene acetate (EVA) copolymer obtained by spray drying. A three-level full factorial design with two factors was applied to determine the contents of Portland cement and polymer powder in the cement-bound mixture (CBM). Both Portland cement and polymer powder were added at three levels: 0%, 2%, and 4%. The assessment included basic physical properties (water absorption, density, and bulk density) and mechanical properties (stiffness modulus, axial compressive strength, and indirect tensile strength) of the CBM. Particular attention was paid to the assessment of fracture toughness in the semi-circular bending test. The results of the research show that polymer powder positively influenced the mechanical properties of CBM by improving its cohesion while maintaining its stiffness. Another benefit coming from the use of polymer powder was the CBM’s increased resistance to cracking, which is the desired characteristic from the perspective of pavement durability