Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
[102600] Artykuł: Impact of Selected Methods of Cogging Torque Reduction in Multipolar Permanent-Magnet Machines(Wpływ wybranych metod redukcji na moment zaczepowy maszyn wielobiegunowych z magnesami trwałymi)Czasopismo: Energies Tom: 13, Zeszyt: 6108, Strony: 1-14 ISSN: 1996-1073 Opublikowano: Listopad 2020 Autorzy / Redaktorzy / Twórcy Grupa MNiSW: Publikacja w czasopismach wymienionych w wykazie ministra MNiSzW (część A) Punkty MNiSW: 140 Pełny tekst DOI Słowa kluczowe: moment zaczepowy  minimalizacja momentu zaczepowego  metoda elementów skończonych  Keywords: cogging torque  cogging torque minimization  finite element method  magnet machines  multipolar  |
Publikacja podejmuje problematykę redukcji momentu zaczepowego z wykorzystaniem łączenia różnych metod jego minimalizacji. Moment zaczepowy powstaje w wyniku współdziałania: pola magnetycznego magnesów trwałych umieszczonych na wirniku i stojana o zmiennej przewodności magnetycznej zależnej od kąta obrotu. Ma on charakter pulsujący i występuje stale podczas pracy maszyny i wpływa na pracę całego współpracującego z maszyną elektryczną urządzenia powodując wibracje, naprężenia, hałas. Tworzy moment hamujący, a tym samym straty mocy i prowadzi przez to do szybszego zużycia elementów konstrukcyjnych maszyny. Przy dużej wartości momentu zaczepowego występują problemy z regulacją prędkości obrotowej. W przypadku prądnic stosowanych w elektrowniach wiatrowych utrudnia on rozruch i powoduje start elektrowni przy wiatrach o znacznych prędkościach. Z uwagi na te niekorzystne zjawiska, minimalizacja momentu zaczepowego jest w maszynach z magnesami trwałymi tematem aktualnym, a poszukiwanie najskuteczniejszych metod minimalizacji jest wysoce pożądane. Z uwagi na wysokie koszty budowy prototypu moment zaczepowy minimalizuje się podczas projektowania, korzystając z metod numerycznych. Przy pomocy symulacji komputerowych poszukuje się takiego kształtu obwodu magnetycznego, dla którego moment zaczepowy osiąga najmniejszą wartość.
The paper focuses on the matter of cogging torque reduction by combining various methods of cogging torque minimization. Cogging torque occurs as a result of combined impact of magnetic field of permenanet magnets located at rotor and stator with variable magnetic conductivity depending on an angle of rotation. It is a pulsating torque and occurs permanently during machine operation, impacting operation of the entire device cooperating with the electric machine and causing vibrations, tension and noise. It results in the braking torque and subsequent power losses and leads to faster wear and tear of machine structural elements. High cogging torque values cause problems with rotational speed adjustment. In case of electric generators used in wind power plants it impedes start-up of power plants at high wind speeds. Considering the above, cogging torque reduction in permanent-magnet machines is extremely important. Due to high costs of prototype construction, the cogging torque is minimized during the designing phase by using numerical methods, while computer simulations are used to find a magnetic circuit arrangement for which the cogging torque has the smallest possible value.