Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[1070] Artykuł:

Warunki oświetlenia wybranych stref ścieżek rowerowych

(Lighting conditions of the selected bike paths zones)
Czasopismo: Logistyka   Tom: 6/2014, Zeszyt: 6, Strony: 1670-1679
ISSN:  1231-5478
Opublikowano: 2014
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Procent
udziału
Liczba
punktów
Krzysztof Baran25.00  
Marcin Leśko25.00  
Antoni Różowicz orcid logoWEAiIKatedra Elektrotechniki Przemysłowej i Automatyki**2510.00  
Henryk Wachta25.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B)
Punkty MNiSW: 10


Web of Science LogoYADDA/CEON    
Słowa kluczowe:

ścieżka rowerowa  bezpieczeństwo rowerzystów  oświetlenie drogi  iluminacja 


Keywords:

bike path  illumination  safety 



Streszczenie:

W artykule przedstawiono wyniki badań związane ze skutecznością postrzegania rowerzysty porą nocną. Podstawą bezpieczeństwa ruchu rowerzysty w porze nocnej, jak również innych użytkowników drogi jest prawidłowo zaprojektowane oświetlenie. Normy definiują odpowiednie poziomy natężenia oświetlenia oraz luminancji, które powinny być spełnione dla danej grupy sytuacji oświetleniowej. Podczas badań szczególną uwagę zwrócono na kontrast, czyli różnicę poziomów luminancji pomiędzy obserwowanym przedmiotem a jego tłem. Do badań wytypowano dwa miejsca, w których trasa rowerowa krzyżowała się z drogą ruchu samochodowego. Następnie przy wykorzystaniu matrycowego miernika luminancji, dla wytypowanych sytuacji wyznaczono kontrast luminancji pomiędzy sylwetką rowerzysty a jego tłem. Na koniec oceniono wpływ poziomu kontrastu na skuteczność widzenia porą nocną.




Abstract:

The article presents research results related to the effectiveness of noticing the rider at night. The basis of the rider’s movement safety at night, as well as other road users, is the properly designed lighting. Standards define the appropriate levels of lighting intensity and luminance, which should be fulfilled for the given group of the lighting situation. During the research, special attention was paid to the contrast, that is the difference of luminance levels between the observed object and its background. Two places were chosen for the research, in which the bike path intersected with the traffic road. Then, using the matrix luminance meter, for the selected situations there was determined the luminance contrast between the rider’s silhouette and his background. At the end, there was estimated the influence of the contrast level on the effectiveness of seeing at night.



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
1. Bąk J., O niektórych zjawiskach związanych z podstawami oświetlenia, Elektroinstalator 9/2013
2. Kopta T., Buczyński A., Hyła M., Lustofin B. „Zdarzenia drogowe z udziałem rowerzystów w latach 2008-2011, GDDKiA, Warszawa – Kraków, kwiecień 2012r.
3. Lubaczewska S., Grochowski C., Polityka rozwoju ruchu rowerowego w polskich miastach, Wrocław 2011
4. Tomczuk P., Modelowanie, badania eksperymentalne i ocena jakości oświetlenia sylwetki pieszego na przejściach dla pieszych. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej 2013
5. Wolska A., Zdolność widzenia a oświetlenie, Bezpieczeństwo pracy, nauka i praktyka 1/1999
6. Polska Norma PN-EN 130201:2007„Oświetlenie dróg”.
7. biegiempozdrowie.eu/ruch-to-zdowie/jazda-na-rowerze/magiczne-wlasciwosci-jazdy-na-rowerze-maratony-mtb
8. greenvelo.pl/pl/o_szlaku
9. maps.google.pl
10. regiomoto.pl/portal/bezpieczenstwo/droga-hamowania-nie-wszystko-ile-miejsca-potrzeba-zatrzymac-auto
11. rowery.rzeszow.pl
12. zm.org.pl/?a=raport_rower_w_polsce