Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[117260] Artykuł:

Analiza kontrastu ujemnego na przejściach dla pieszych

(Negative contrast on pedestrian crossings)
Czasopismo: Przegląd Elektrotechniczny   Tom: 11/2022, Zeszyt: R 98, Strony: 229-233
ISSN:  0033-2097
Opublikowano: Wrzesień 2022
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Do oświadczenia
nr 3
Grupa
przynależności
Dyscyplina
naukowa
Procent
udziału
Liczba
punktów
do oceny pracownika
Liczba
punktów wg
kryteriów ewaluacji
Sebastian Różowicz orcid logo WEAiIKatedra Urządzeń Elektrycznych i Automatyki*Takzaliczony do "N"Automatyka, elektronika, elektrotechnika i technologie kosmiczne3334.4840.42  
Kamil Paduszyński orcid logo WEAiIKatedra Urządzeń Elektrycznych i Automatyki*Niespoza "N" jednostkiAutomatyka, elektronika, elektrotechnika i technologie kosmiczne3435.52.00  
Henryk Wachta Niespoza "N" jednostki33.00.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w czasopismach wymienionych w wykazie ministra MNiSzW (część A)
Punkty MNiSW: 70


DOI LogoDOI    
Słowa kluczowe:

luminancja  oświetlenie przejść  bezpieczeństwo przejść  kontrast ujemny 


Keywords:

luminance  crossings lightning  crossings safety  negative contrast 



Streszczenie:

Znaczna liczba wypadków z udziałem pieszych ma miejsce na przejściach dla pieszych. Jednym z głównych elementów mających
udział w poprawie bezpieczeństwa komunikacyjnego pieszych jest ich właściwa widoczność, szczególnie w porze wieczorowo-nocnej. Stosowane
współcześnie, dedykowane do przejść dla pieszych, oświetleniowe rozwiązania techniczne poprawiające stan oświetlenia przejścia dla pieszych
wykorzystują zasadniczo kontrast dodatni, czyli tworzenie wyższych wartości luminancji w obrębie konturu postaci w odniesieniu do niższego
poziomu luminancji tła. Zatem cechy jakościowo-ilościowe powierzchni odzieży pieszych, odbijających promienie świetlne mają kluczowe znaczenie
w poprawie widoczności pieszych. Należy oczekiwać, iż szczególnie w porze jesienno-zimowo-wiosennej stosowana przez pieszych odzież będzie
posiadać ze względów praktycznych ciemniejszą kolorystykę. W artykule przedstawiono sondażowe badania kolorystyki oraz cech jakościowych
powierzchni odzieży stosowanej w zimniejszej porze roku pod kątem skuteczności działania kontrastu dodatniego. Bazując na wynikach analizy
statystycznej dokonano oceny użyteczności kontrastu ujemnego w postrzeganiu pieszych przez kierowców




Abstract:

A significant number of accidents involving pedestrians occur at pedestrian crossings. One of the main elements contributing to the
improvement of pedestrian safety is their proper visibility, especially in the evening and night. Used today, dedicated to pedestrian crossings, lighting
technical solutions improving the lighting condition of the pedestrian crossing use basically positive contrast, i.e., the creation of higher luminance
values within the contour of the figure in relation to the lower level of background luminance. Thus, the qualitative and quantitative characteristics of
pedestrian clothing surfaces reflecting light rays are crucial in improving pedestrian visibility. It should be expected that especially in the autumnwinter-
spring season, the clothing used by pedestrians will have a darker color scheme for practical reasons. The article conducts a survey of the
colors and quality characteristics of the surface of clothing used in the colder season in terms of the effectiveness of positive contrast. Based on the
results of the statistical analysis, the usefulness of negative contrast in the perception of pedestrians by drivers was assessed



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
[1] Dane statystyczne Komendy Głównej Policji, Wypadki Drogowe – Raporty Roczne, https://statystyka.policja.pl/st/ruchdrogowy/76562,Wypadki-drogowe-raporty-roczne.html (dostęp:13.06.2022).
[2] Dane statystyczne Europejskiej Komisji ds. Transportu https://ec.europa.eu/eurostat/web/productsdatasets/-/tran_sf_roadus (dostęp: 13.06.2022 r.).
[3] Jackett M., Frith W., Quantifying the impact of road lighting on road safety - A New Zealand Study.IATSS Res 2013, 36:139-45
[4] Jamroz K., Gumińska L., Mackun T., Rychlewska J. Widoczność na przejściach dla pieszych, Drogownictwo, 4- 5/2015
[5] Tomczuk P.,: Ocena jakości oświetlenia sylwetki pieszego na przejściu dla pieszych. Prace Naukowe Politechniki Warszawskiej, Transport, 87:101-15, 2012
[6] Tomczuk P., Wytrykowska A, Analiza zagrożeń w ruchu drogowym na przejściu dla pieszych, Prace Naukowe Politechniki Warszawskiej, Transport, 205-20, 2016
[7] Patella SM., Sportiello S., Carrese S., Bella F., Asdrubali F., The effect of a LED lighting crosswalk on pedestrian safety: Some experirnental results, Safety, 6(2), 20, 2020
[8] Jamroz K., Tomczuk P., Mackun T., Chrzanowicz M., i inni, Wytyczne prawidłowego oświetlenia przejść dla pieszych - Raport z przeprowadzonych studiów i analiz, Gdańsk, Warszawa, 2017.
[9] Jamroz K., Tomczuk P., Mackun T., Chrzanowicz M., Wytyczne prawidłowego oświetlenia przejść dla pieszych, Ministerstwo Infrastruktury, Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Warszawa, 2017.
[10] WHO – Bezpieczeństwo pieszych, Podręcznik bezpieczeństwa pieszych dla praktykantów i decydentów, WHO 2013
[11] Wytrykowska A.,: Metoda oceny skuteczności dedykowanych rozwiązań oświetleniowych stosowanych na przejściach dla pieszych, praca doktorska, Warszawa 2022
[12] Wytrykowska A., Tomczuk P., Przegląd metod badań zachowań uczestników ruchu drogowego na przejściach dla pieszych, Prace Naukowe Politechniki Warszawskiej, Transport, 121:431-9,2018
[13] Żagan W.: Podstawy techniki świetlnej, Oficyna wydawnicza Politechnik Warszawskiej, 2005,
[14] www.swiatlo.tak.pl/1/index.php/kontrast-luminancji/ dostęp:13.06.2022 r.