Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[119780] Artykuł:

Warm mix asphalt binder utilizing water-foaming and fluxing using bio-derived agent

Czasopismo: Materials   Tom: 15, Zeszyt: 8873, Strony: 1-18
ISSN:  1996-1944
Opublikowano: Grudzień 2022
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Do oświadczenia
nr 3
Grupa
przynależności
Dyscyplina
naukowa
Procent
udziału
Liczba
punktów
do oceny pracownika
Liczba
punktów wg
kryteriów ewaluacji
Marek Iwański orcid logo WBiAKatedra Inżynierii KomunikacyjnejTakzaliczony do "N"Inżynieria lądowa, geodezja i transport1535.0035.00  
Anna Chomicz-Kowalska orcid logo WBiAKatedra Inżynierii KomunikacyjnejTakzaliczony do "N"Inżynieria lądowa, geodezja i transport2046.6735.00  
Krzysztof Maciejewski orcid logo WBiAKatedra Inżynierii KomunikacyjnejTakzaliczony do "N"Inżynieria lądowa, geodezja i transport1535.0035.00  
Mateusz Iwański orcid logo WBiAKatedra Technologii i Trwałości Betonu *Takzaliczony do "N"Inżynieria lądowa, geodezja i transport1023.3335.00  
Piotr Radziszewski Niespoza "N" jednostkiInżynieria lądowa i transport7.00.00  
Adam Liphardt Niespoza "N" jednostkiInżynieria lądowa i transport7.00.00  
Jan B. Król Niespoza "N" jednostkiInżynieria lądowa i transport7.00.00  
Michał Sarnowski Niespoza "N" jednostkiInżynieria lądowa i transport7.00.00  
Karol J. Kowalski Niespoza "N" jednostkiInżynieria lądowa i transport6.00.00  
Piotr Pokorski Niespoza "N" jednostkiInżynieria lądowa i transport6.00.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w czasopismach wymienionych w wykazie ministra MNiSzW (część A)
Punkty MNiSW: 140


Pełny tekstPełny tekst     DOI LogoDOI    
Słowa kluczowe:

mieszanki mineralno-asfaltowe w technologii na ciepło  asfalt spieniany  upłynniacz  asfalt wysokomodyfikowany  klasa wydajności  DSR  BBR  MSCR 


Keywords:

warm mix asphalt  foamed bitumen  fluxing agent  highly modified asphalt binder  performance grade  DSR  BBR  MSCR 



Streszczenie:

W niniejszej pracy zbadano wpływ jednoczesnego mechanicznego spieniania wodą i upłynniania środkiem pochodzenia biologicznego na właściwości trzech różnych lepiszczy asfaltowych: asfaltu drogowego 50/70, asfaltu modyfikowanego polimerami 45/80-55 i asfaltu 45/80-80 wysokomodyfikowane lepiszcze asfaltowe. Testy obejmowały klasyczne metody oceny konsystencji lepiszcza (penetracja w 25°C, temperatura mięknienia pierścienia i kulki, temperatura łamliwości Fraassa, lepkość dynamiczna) oraz testy wydajności (wysokie i niskie temperatury krytyczne Superpave oraz powrót do stanu pełzania po wielokrotnym naprężeniu). Badania obejmowały ocenę bezpośrednio po spienieniu lepiszcza asfaltowego i powtórzono je po 14 dniach. Wykazano, że spienianie asfaltu miało jedynie krótkotrwały wpływ na właściwości lepiszcza asfaltowego, który nie utrzymywał się w powtarzanych testach po 14 dniach. Zastosowany upłynniacz spowodował znaczne zmiany konsystencji wszystkich lepiszczy asfaltowych. Zmiany właściwości użytkowych lepiszczy 50/70 i 45/80-55 były istotne i polegały na znacznym obniżeniu właściwości wysokotemperaturowych tych lepiszczy. Z drugiej strony zaobserwowano poprawę wszystkich parametrów użytkowych lepiszcza asfaltowego 45/80-80 w wyniku zastosowanych procesów, zwłaszcza mierzonych po 14 dniach od spieniania. Badania wykazały, że jednoczesne zastosowanie dodatku spieniającego i upłynniającego obniżyło lepkość dynamiczną spoiwa 45/80-80, poprawiając jednocześnie jego właściwości użytkowe.




Abstract:

The present paper investigates the effects of simultaneous mechanical foaming using water and fluxing with a bio-derived agent on the properties of three distinct asphalt binders: 50/70 paving-grade bitumen, 45/80–55 polymer-modified bitumen, and 45/80–80 highly modified asphalt binder. The testing involved classical tests for assessing binder consistency (penetration at 25 °C, ring and ball softening point, Fraass breaking point, and dynamic viscosity) as well as performance tests (high and low Superpave critical temperatures and multiple stress creep recovery). The tests included assessment directly after asphalt binder foaming and were repeated after a 14-day period. It was shown that bitumen foaming had only short-term effects on the asphalt binders, which did not persist in the repeated tests after 14 days. The fluxing agent that was utilized caused significant changes in the consistency of all asphalt binders. The changes in the performance characteristics of the 50/70 and 45/80–55 binders were severe and amounted to a significant decrease in high-temperature performance of these binders. On the other hand, an improvement in all performance characteristics in the case of the 45/80–80 asphalt binder was observed as a result of the applied processes, particularly when measured 14 days after foaming. This study shows that the simultaneous use of foaming and the fluxing additive decreased the dynamic viscosity of the 45/80–80 binder, while improving its properties relating the pavement performance.