Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[122410] Artykuł:

MODELLING AND SIMULATION OF ADHESION OF THE RAIL VEHICLE

Czasopismo: Journal of Automation, Electronics and Electrical Engineering   Tom: 4, Zeszyt: 2, Strony: 17-22
ISSN:  2658-2058
Opublikowano: 2022
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Do oświadczenia
nr 3
Grupa
przynależności
Dyscyplina
naukowa
Procent
udziału
Liczba
punktów
do oceny pracownika
Liczba
punktów wg
kryteriów ewaluacji
Katarzyna Rutczyńska-Wdowiak orcid logo WEAiIKatedra Informatyki StosowanejNiespoza "N" jednostkiAutomatyka, elektronika, elektrotechnika i technologie kosmiczne2540.00.00  
Mirosław Lewandowski Niespoza "N" jednostki025.00.00  
Wiesław Grzesikiewicz Niespoza "N" jednostki025.00.00  
Michał Makowski Niespoza "N" jednostki025.00.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w czasopismach wymienionych w wykazie ministra MNiSzW (część A)
Punkty MNiSW: 40


Pełny tekstPełny tekst     DOI LogoDOI    
Keywords:

modelling  self-excited vibrations  simulation  wheel adhesion  unstable friction 



Abstract:

In the paper we consider the issue related to the phenomenon of wheel-to-rail adhesion. This issue concerns selfexcited vibrations in the area of wheel-rail contact, caused by unstable friction. Such friction is characterized by decreasing values
of the friction coefficient with increasing slipping velocity. The paper includes mathematical formulation of the problem and
presents the method for solving it. In addition, a simulation of elementary vehicle driving was performed. During the simulation,
self-excited vibrations arose during wheel slip caused by high driving torque. The paper presents graphs illustrating the tangential
force and the slipping velocity during these vibrations



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
[1] Carter F. W., On the action of locomotive driving wheel,
Proceedings of Royal Society of London, London 1926.
[2] Garg V. K., Dukkipati R. V., Dynamics of railway vehicle systems,
Academic Press 1984.
[3] Grzesikiewicz W., Hamulce pojazdów szynowych, Wydawnictwo
Politechniki Warszawskiej 1982.
[4] Grzesikiewicz W., Piotrowski J., On the Development of the
traction Force between Wheel and Substrate, A Selection of
Simple Mathematical Models. Machine Dynamics Problems,
vol.17 1997.
[5] Grzesikiewicz W., Modelowanie stycznego oddziaływania koła
na podłoże w ruchu nieustalonym, Konstrukcja, badania
eksploatacja, technologia pojazdów, Teka Komisji NaukowoProblemowej Motoryzacji, Zeszyt nr 18, Kraków 1999.
[6] Grzesikiewicz W., Wakulicz A., Modelowanie samowzbudnych
drgań koła pojazdu, Zeszyt Nauk Katedry Mechaniki Stosowanej,
Nr 23/2004 Politechnika Śląska, Gliwice 2004.
[7] Kalker J. J., Three-dimensional elastic Bodies in Rolling Contact,
Kluwer Academic Publisher Dordrecht 1990.
[8] Lewandowski M., Analiza zjawisk elektromechanicznych w
szynowym pojeździe trakcyjnym z uwzględnieniem zmian
współczynnika przyczepności kół napędowych., z. 139 OWPW,
Warszawa 2009.
[9] Pacejka H. B., Tyre and Vehicle Dynamics, Butterworth-Heiman
2002.
[10] Piotrowski J., Kalker’s algorithm Fastsim tangential contact
problems with slip-dependent friction and friction anisotropy,
Vehicle Systems Dynamics Vol. 48 No 2010.
[11] Polach O., Creep forces in simulations of traction vehicle running
on adhesion limit, WEAR, Elsevier 258, 2005.
[12] Rocard Y., La stabilite´ de route des Locomotives, Herman, Paris
1935.
[13] Rocard Y., L´instabilite´ en macanique, Masson, Paris 1954.
[14] Wickens A. H., Fundamentals of rail Vehicle Dynamics, Swets &
Zeitlinger 2013.