Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
Nie podano kosztów publikacji ! (W celu uzupełnienia skontaktuj się z Dyrektorem Dyscypliny)

[123970] Artykuł:

WPŁYW POŁOŻENIA OBSERWATORA I PIESZEGO NA BEZPIECZEŃTWO W RUCHU DROGOWYM

(THE IMPACT OF THE POSITION OF THE VIEWER AND PEDESTRIAN ON TRAFFIC SAFETY)
Czasopismo: XLIV SPETO 2023 KONFERENCJA Z PODSTAW ELEKTROTECHNIKI I TEORII OBWODÓW   Tom: 1, Zeszyt: 1, Strony: 39
Opublikowano: Maj 2023
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Do oświadczenia
nr 3
Grupa
przynależności
Dyscyplina
naukowa
Procent
udziału
Liczba
punktów
do oceny pracownika
Liczba
punktów wg
kryteriów ewaluacji
Sebastian Różowicz orcid logo WEAiIKatedra Urządzeń Elektrycznych i Automatyki*Takzaliczony do "N"Automatyka, elektronika, elektrotechnika i technologie kosmiczne33.00.00  
Kamil Paduszyński orcid logo WEAiIKatedra Urządzeń Elektrycznych i Automatyki*Niespoza "N" jednostkiAutomatyka, elektronika, elektrotechnika i technologie kosmiczne34.00.00  
Henryk Wachta Niespoza "N" jednostkiAutomatyka, elektronika, elektrotechnika i technologie kosmiczne33.00.00  

Grupa MNiSW:  Recenzowany referat w materiałach konferencji krajowej lub zagranicznej w języku innym niż angielski
Punkty MNiSW: 0


Pełny tekstPełny tekst    
Słowa kluczowe:

luminancja  Luminance  crosswalk lighting  LMK  pedestrian traffic safety oświetlenie przejść  LMK  bezpieczeństwo komunikacyjne pieszych 


Keywords:

Luminance  crosswalk lighting  LMK  pedestrian traffic safety 



Streszczenie:

Pomimo bezustannych działań mających na celu zwiększenie bezpieczeństwa pieszych oraz niechronionych uczestników ruchu drogowego liczba zdarzeń względem lat ubiegłych jest znaczna. Do października 2022 KGP odnotowała wzrost liczby wypadków z udziałem pieszych oraz wzrost liczby rannych pieszych, przy jednoczesnym spadku ofiar śmiertelnych względem roku 2021, dla tego samego okresu. Należy zauważyć również, że rok 2022 to rok wzmożonego ruchu ze względu na sytuację geopolityczną, natomiast lata 2020-2021 to okres ograniczonej migracji, więc dane statystyczne nie są do końca wymierne. Na poprawę bezpieczeństwa pieszych w strefie przejścia mają wpływ między innymi trwające doświetlania przejść dla pieszych. Znaczenie dla widoczności pieszego na przejściu ma nie tylko odpowiednie oświetlenie samego przejścia i strefy oczekującej, ale również tła oraz kolorystyki ubioru pieszego. W artykule zostały przedstawione wyniki pomiarów dla różnych przypadków położenia obserwatora i pieszego na przejściu wykonanych za pomocą matrycowego miernika luminancji LMK oraz dedykowanego oprogramowania LMK LabSoft.




Abstract:

Despite relentless efforts to improve the safety of pedestrians and vulnerable road users, the number of incidents relative to previous years is significant. By October 2022, the KGP noted an increase in the number of accidents involving pedestrians and an increase in the number of pedestrian injuries, with a decrease in fatalities relative to 2021, for the same period. It should also be noted that 2022 is a year of increased traffic due to the geopolitical situation, while 2020-2021 is a period of limited migration, so the statistics are not entirely quantifiable. Improving pedestrian safety in the crossing zone is influenced by the ongoing illumination of pedestrian crossings, among other things. The importance for pedestrian visibility at the crossing is not only the proper illumination of the crossing itself and the waiting area, but also the background and color of the pedestrian's clothing. The article presents the results of measurements for different cases of the position of the observer and the pedestrian at the crossing made with the LMK luminance matrix meter and the dedicated LMK LabSoft software.