Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[124780] Zgłoszenie wynalazku:

Elektryczny napęd rogatkowy

(Elektryczny napęd rogatkowy)
Opublikowano: 2023
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Do oświadczenia
nr 3
Grupa
przynależności
Dyscyplina
naukowa
Procent
udziału
Liczba
punktów
do oceny pracownika
Liczba
punktów wg
kryteriów ewaluacji
Zbigniew Goryca orcid logo Niespoza "N" jednostkiAutomatyka, elektronika, elektrotechnika i technologie kosmiczne34.00.00  
Sebastian Różowicz orcid logo WEAiIKatedra Urządzeń Elektrycznych i Automatyki*Takzaliczony do "N"Automatyka, elektronika, elektrotechnika i technologie kosmiczne33.00.00  
Mateusz Goryca Nie033.00.00  

Grupa MNiSW:  Zgłoszenie wynalazku w Urzędzie Patentowym Rzeczpospolitej Polskiej
Punkty MNiSW: 0



Słowa kluczowe:

silniki prądu stałego  zapory  szlabany  przejazd kolejowy 


Keywords:

DC motors  dams  barriers  railroad crossing 



Streszczenie:

Elektryczny napęd rogatkowy przeznaczony do zamykania i otwierania szlabanów na przejazdach kolejowych, zamknięty w prostopadłościennej obudowie, posiadającej wyprowadzenie wału głównego napędu, do którego przykręcany jest z jednej lub z dwóch stron szlaban zamykający przejazd kolejowy, charakteryzuje się tym, że wolnoobrotowy, bezszczotkowy silnik prądu stałego (1) połączony jest z hamulcem elektromagnetycznym (7) i zasilany jest przez elektroniczny sterownik (2) i silnik ten połączony jest z napędzanym wałem główny napędu (3) przez wielostopniową, niesamohamowną przekładnię walcową (4). Rezystor (5) hamujący opadanie szlabanu przyłączany jest do uzwojenia stojana wolnoobrotowego, bezszczotkowego silnika prądu stałego (1) przez trójfazowy prostownik (6), zaś prędkość kątowa szlabanu zmieniana jest w funkcji kąta obrotu szlabanu przez elektroniczny sterownik (2) zasilający silnik.




Abstract: An electric horn drive designed to close and open barriers on railroad crossings, enclosed in a rectangular housing having a main drive shaft lead, to which the barrier closing the railroad crossing is bolted on one or both sides, is characterized by the fact that a slow-speed, brushless DC motor (1) is connected to an electromagnetic brake (7) and is powered by an electronic controller (2) and this motor is connected to the driven main drive shaft (3) through a multi-stage, non-braking helical gearbox (4). The barrier's descent braking resistor (5) is connected to the stator winding of the slow-speed, brushless DC motor (1) via a three-phase rectifier (6), and the barrier's angular velocity is changed as a function of the barrier's angle of rotation by the electronic controller (2) powering the motor.