Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
Nie podano kosztów publikacji ! (W celu uzupełnienia skontaktuj się z Dyrektorem Dyscypliny)

[127180] Artykuł:

Wpływ położenia obserwatora i pieszego na bezpieczeństwo w ruchu drogowym

(The influence of the position of the observer and pedestrian on road safety)
Czasopismo: PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY, ISSN 0033-2097, R. 100 NR 1/2024   Tom: 100, Zeszyt: 1/2024, Strony: 204-207
ISSN:  0033-2097
Opublikowano: Styczeń 2024
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Do oświadczenia
nr 3
Grupa
przynależności
Dyscyplina
naukowa
Procent
udziału
Liczba
punktów
do oceny pracownika
Liczba
punktów wg
kryteriów ewaluacji
Sebastian Różowicz orcid logo WEAiIKatedra Urządzeń Elektrycznych i Automatyki*Takzaliczony do "N"Automatyka, elektronika, elektrotechnika i technologie kosmiczne33.00.00  
Henryk Wachta Niespoza "N" jednostkiAutomatyka, elektronika, elektrotechnika i technologie kosmiczne33.00.00  
Kamil Paduszyński orcid logo WEAiIKatedra Urządzeń Elektrycznych i Automatyki*Niespoza "N" jednostkiAutomatyka, elektronika, elektrotechnika i technologie kosmiczne34.00.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w czasopismach wymienionych w wykazie ministra MNiSzW (część A)
Punkty MNiSW: 0


DOI LogoDOI     Web of Science Logo Web of Science    
Słowa kluczowe:

luminancja  oświetlenie przejść  kontrast ujemny  bezpieczeństwo przejść 


Keywords:

luminance  crosswalk lighting  negative contrast  crosswalk safety 



Streszczenie:

Widoczność pieszego na przejściu dla pieszych ma znaczący wpływ na poprawę bezpieczeństwa na drodze. Pomimo nieustających wysiłków na rzecz poprawy bezpieczeństwa pieszych i niechronionych użytkowników dróg, liczba wypadków na przejściach dla pieszych jest znacząca. Pomimo wzrostu liczby wypadków z udziałem pieszych w 2022 r., reperkusje są znacznie niższe, ponieważ odnotowano spadek liczby wypadków śmiertelnych o 67 w porównaniu z rokiem poprzednim. Należy również zauważyć, że lata 2020-2021 to okres ograniczonej mobilności, więc statystyki nie są w pełni wymierne. Znaczenie dla widoczności pieszego na przejściu ma nie tylko odpowiednie oświetlenie samego przejścia i obszaru oczekiwania, ale także tło i kolor odzieży pieszego. W artykule przedstawiono symulacje pozycji obserwatora i pieszego względem siebie w różnych sytuacjach drogowych. Obrazy zostały wykonane za pomocą miernika luminancji i opracowane w dedykowanym oprogramowaniu LMK.




Abstract:

The visibility of the pedestrian at a pedestrian crossing has a significant impact on improving road safety. Despite relentless efforts to improve the safety of pedestrians and vulnerable road users, the number of accidents at pedestrian crossings is significant. Despite the increase in the number of accidents involving pedestrians in 2022, the repercussions are significantly lower, as there was a decrease in fatal accidents by sixtyseven, compared to the previous year. It should also be noted that 2020-2021 is a period of limited mobility, so the statistics are not entirely quantifiable. The importance for pedestrian visibility at a crossing is not only the proper lighting of the crossing itself and the waiting area, but also, the background and color of the pedestrian's clothing. The article presents simulations of the position of the observer and the pedestrian in relation to each other in various traffic situations. The images were taken with a luminance meter and developed in dedicated LMK software.



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
[1] Bewszko T, Wachta H.: Multi-criteria decision aid for planning lighting technology of architectural objects, Przegląd Elektrotechniczny, Nr 8/2011, s. 21-25, Warszawa 2011, ISSN: 0033-2097.
[2] Biuro ruchu drogowego Komendy Głównej Policji – raporty wypadków drogowych w Polsce z lat 2018-2022.
[3] Dane statystyczne Komendy Głównej Policji, Wypadki Drogowe – Raporty Roczne, https://statystyka.policja.pl/st/ruchdrogowy/76562,Wypadki-drogowe-raporty-roczne.html (dostęp:20.05.2023).
[4] Dane statystyczne Europejskiej Komisji ds. Transportu https://ec.europa.eu/eurostat/web/productsdatasets/-/tran_sf_roadus (dostęp: 13.06.2023 r.).
[5] Tomczuk P.: Modelowanie, badania eksperymentalne i ocena jakości oświetlenia sylwetki pieszego na przejściu dla pieszych, Prace Naukowe Politechniki Warszawskiej - seria Transport nr91, 2013.
[6] Tomczuk P., Wytrykowska A.: Analiza zagrożeń w ruchu drogowym na przejściu dla pieszych, Prace Naukowe Politechniki Warszawskiej, Transport, 205-20, 2016
[7] Torzewicz T., Baran K., Raszkowski T., Samson A., Wachta H., Napieralski A.: Compact Thermal Modelling of Power LED Light Sources, 30th International Conference on Microelectronics, pp. 157- 160, IEEE Xplore, 2017, doi: 10.1109/MIEL.2017.8190091.
[8] Jamroz K., Tomczuk P., Mackun T., Chrzanowicz M. i inni: Wytyczne prawidłowego oświetlenia przejść dla pieszych - Raport z przeprowadzonych studiów i analiz, Gdańsk, Warszawa, 2017.
[9] Jamroz K., Tomczuk P., Mackun T., Chrzanowicz M.: Wytyczne prawidłowego oświetlenia przejść dla pieszych, Ministerstwo Infrastruktury, Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Warszawa, 2017.
[10] Różowicz S., Wachta H., Paduszyński K.P.: Analiza kontrastu ujemnego na przejściach dla pieszych, Przegląd Elektrotechniczny, 2022,
[11] Wachta H., Leśko M., Baran K.: The meaning of qualitative reflective features of the facade in the design of illumination of architectural objects, AIP Conference Proceedings 2078(1), 020102, 2019, Web of Science, doi: 10.1063/1.5092105.
[12] WHO – Bezpieczeństwo pieszych, Podręcznik bezpieczeństwa pieszych dla praktykantów i decydentów, WHO 2013
[13] Wytrykowska A.: Metoda oceny skuteczności dedykowanych rozwiązań oświetleniowych stosowanych na przejściach dla pieszych, praca doktorska, Warszawa 2022.
[14] Żagan W.: Podstawy techniki świetlnej, Oficyna wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 2005.