Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[130140] Zgłoszenie wynalazku:

Półprzewodnikowy łącznik samochodowy

(Semiconductor car switch)
(Półprzewodnikowy łącznik samochodowy)
Opublikowano: 2024
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Do oświadczenia
nr 3
Grupa
przynależności
Dyscyplina
naukowa
Procent
udziału
Liczba
punktów
do oceny pracownika
Liczba
punktów wg
kryteriów ewaluacji
Zbigniew Goryca orcid logo Nie034.00.00  
Sebastian Różowicz orcid logo WEAiIKatedra Urządzeń Elektrycznych i Automatyki*Niezaliczony do "N"Automatyka, elektronika, elektrotechnika i technologie kosmiczne33.00.00  
Krfzysztof Goryca Nie033.00.00  

Grupa MNiSW:  Zgłoszenie wynalazku w Urzędzie Patentowym Rzeczpospolitej Polskiej
Punkty MNiSW: 0



Słowa kluczowe:

łącznik samochodowy  bezstykowy  prąd  pojazd 


Keywords:

Automotive connector  contactless  current  vehicle 



Streszczenie:

Półprzewodnikowy łącznik samochodowy, przeznaczony do bezstykowego włączania i wyłączania odbiorników o znacznym pobieranym prądzie umieszczonych w samochodzie, charakteryzuje się tym, że dren tranzystora mocy (T) jest połączony z dodatnim biegunem akumulatora, a źródło tranzystora mocy (T) jest połączone z dodatnim biegunem odbiornika, zaś bramka tranzystora mocy (T) jest połączona z rezystorem (R1), kondensatorem (C1) i katodą diody (D2), której anoda połączona jest z katodą diody (D3) i z kondensatorem (C2), którego drugi koniec połączony jest z wyjściem (11) układu scalonego (U), przy czym źródło tranzystora mocy (T) połączone jest z rezystorem (R1), kondensatorem (C1) i anodą diody (D4), której katoda połączona jest z anodą diody (D3) i z kondensatorem (C3), którego drugi koniec połączony jest z wyjściem (10) układu scalonego (U), przy czym rezystor (R2) połączony jest z wejściem (2) i wejściem (3) układu scalonego (U), zaś kondensator (C4) połączony jest z wejściami (1, 3) układu scalonego (U), przy czym kolejne wejścia (4, 5, 6, 14) układu scalonego (U) połączone są z katodą diody (D1), a anoda tej diody połączona jest z dodatnim biegunem akumulatora i z drenem tranzystora mocy (T), zaś wejścia (7, 8, 9, 12) układu scalonego (U) połączone są z wyłącznikiem (W), którego drugi koniec połączony jest z biegunem ujemnym akumulatora.




Abstract: A semiconductor automotive switch, designed for contactless switching on and off of consumers with significant current consumption placed in a car, is characterised by the fact that the drain of the power transistor (T) is connected to the positive terminal of the battery and the source of the power transistor (T) is connected to the positive terminal of the consumer, while the gate of the power transistor (T) is connected to a resistor (R1), a capacitor (C1) and the cathode of the diode (D2), the anode of which is connected to the cathode of the diode (D3) and to a capacitor (C2), the other end of which is connected to the output (11) of the integrated circuit (U), the source of the power transistor (T) being connected to a resistor (R1), a capacitor (C1) and the anode of a diode (D4), the cathode of which is connected to the anode of a diode (D3) and to a capacitor (C3), the other end of which is connected to the output (10) of the integrated circuit (U), the resistor (R2) being connected to the input (2) and the input (3) of the integrated circuit (U), and the capacitor (C4) being connected to the inputs (1, 3) of the integrated circuit (U), whereby the successive inputs (4, 5, 6, 14) of the integrated circuit (U) are connected to the cathode of the diode (D1) and the anode of this diode is connected to the positive terminal of the battery and to the drain of the power transistor (T), and the inputs (7, 8, 9, 12) of the integrated circuit (U) are connected to the switch (W), the other end of which is connected to the negative terminal of the battery.