Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[19000] Artykuł:

ANALIZA MOŻLIWOŚCI ZMNIEJSZENIA MOMENTU ZACZEPOWEGO W SILNIKU BEZSZCZOTKOWYM PRĄDU STAŁEGO

(ANALYSIS OF A POSSIBILITY OF COGGING TORQUE REDUCTION FOR BRUSHLESS DIRECT CURRENT MOTOR)
Czasopismo: Maszyny Elektryczne-Zeszyty Problemowe   Tom: 108, Zeszyt: 4/2015, Strony: 131-136
ISSN:  0239-3646
Opublikowano: Czerwiec 2015
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Procent
udziału
Liczba
punktów
Roman NadolskiWEAiIKatedra Elektrotechniki Przemysłowej i Automatyki**503.50  
Zbigniew Gawęcki orcid logoWEAiIKatedra Elektrotechniki Przemysłowej i Automatyki**503.50  

Grupa MNiSW:  Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B)
Punkty MNiSW: 7



Słowa kluczowe:

silnik bezszczotkowy prądu stałego  moment zaczepowy  magnesy trwałe 


Keywords:

brushless direct current motor BLDCM  cogging torque  permanent magnet 



Streszczenie:

W artykule przedstawiono wyniki badań symulacyjnych dotyczących zmniejszenia amplitudy momentu zaczepowego w silniku bezszczotkowym prądu stałego wzbudzanym magnesami trwałymi. Obliczenia zrealizowano przy użyciu środowiska Flux firmy Cedrat opartego na metodzie elementów skończonych przy wykorzystaniu modeli quasi-trójwymiarowych. Na podstawie przeprowadzonych badań symulacyjnych dokonano analizy możliwości zmniejszenia wartości amplitudy momentu zaczepowego w konstrukcji silnika poprzez dokonanie modyfikacji obwodu magnetycznego. Zbadano wpływ na moment zaczepowy kąta skosu i szerokości otwarcia żłobków stojana, wysokości i rozpiętości kątowej magnesów, a także wysokości szczeliny powietrznej.




Abstract:

This paper presents the results of simulation studies on reduction cogging torque in brushless direct current motor with permanent magnets. The simulations have been done using the finite element method with Flux by Cedrat company using quasi three-dimensional models. Based on simulation studies analyzes the possibility of reducing cogging torque amplitude by magnetic circuit modification in motor design. Investigated the effect of stator slot skew angle, slot opening width, height and angular range magnets, height of air gap on cogging torque.