Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[20900] Artykuł:

Identyfikacja modelu matematycznego silnika PMSM z zastosowaniem algorytmu hybrydowego

(The identification of PMSM motor mathematical model with the use of hybrid algorithm)
Czasopismo: Logistyka   Tom: 3, Zeszyt: 3/2015, Strony: 4188-4194
ISSN:  1231-5478
Opublikowano: 2015
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Procent
udziału
Liczba
punktów
Katarzyna Rutczyńska-Wdowiak orcid logoWEAiIKatedra Systemów Informatycznych *75.00  
Wiesław Grzesikiewicz25.00  

Grupa MNiSW:  Pozostałe publikacje (niepunktowane)
Punkty MNiSW: 0



Słowa kluczowe:

identyfikacja parametryczna  model matematyczny  silnik PMSM  algorytm hybrydowy 


Keywords:

parametric identification  mathematical model  PMSM motor  hybrid algorithm 



Streszczenie:

Praca przedstawia problem identyfikacji parametrycznej modelu matematycznego silnika synchronicznego ze wzbudzeniem od magnesów trwałych PMSM (ang. Permanent Magnet Synchronous Motor). Identyfikowane parametry modelu matematycznego silnika wyznaczono na podstawie minimalizacji przyjętego wskaźnika jakości, tj. błędu średniokwadratowego amplitudy prądu stojana oraz prędkości kątowej w oparciu o zastosowanie algorytmu hybrydowego. Algorytm hybrydowy stanowi połączenie algorytmu genetycznego (pierwszy etap procedury identyfikacji) i klasycznej metody optymalizacji statycznej Boxa (drugi etap procedury identyfikacji). Analizowano problem zbieżności i dokładności procesu identyfikacji oraz niezbędny nakład obliczeń. Tego typu połączenie zapewnia wykorzystanie zalet obu metod, a więc skuteczności algorytmu genetycznego w przeszukiwaniu znacznych przestrzeni jak również dobrej zbieżności metody klasycznej w otoczeniu punktu minimum globalnego.




Abstract:

This paper presents parametric identification of permanent magnet synchronous motor mathematical model (PMSM). The identified parameters of mathematical model of motor was determined as the result of minimization of performance index, such as mean-square error of stator current and angular velocity with the use of hybrid algorithm. The hybrid algorithm is a combination of genetic algorithm (first stage of identification procedure) and classical static optimization Box's method (second stage of identification procedure). The optimization method with regard to convergence and accuracy of the parametric identification process and the time of numerical calculations was analyzed. Such approach allows to the use of quality of both methods, so global capabilities of the genetic algorithm and good convergence of the classical method in surroundings of the global minimum point.



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
1. Bożejko W., Czapiński M., Wodecki M., eRównoległy algorytm hybrydowy dla problemu przepływowego z kryterium Csum. Automatyka 2009, tom 13, zeszyt 2, str.199-206.
2. El-Mihoub Tarek A., Hopgood A., A., Nolle L., Battersby A., Hybrid Genetic Algorithms: A Review. Engineering Letters, 13:2, EL_13_2_11 (Advance online publication: 4 August 2006).
3. Gorzalczany M. B., Rudzinski F., Modified Kohonen networks for complex cluster-analysis problems. Lecture Notes in Computer Science 2004, vol. 3070, pp. 562-567.
4. Gorzalczany M. B., Rudzinski F., Application of genetic algorithms and Kohonen networks to cluster analysis. Lecture Notes in Computer Science 2004, vol. 3070, pp. 556-561.
5. Gorzalczany M. B., Rudzinski F., Genetic Fuzzy Rule-Based Modelling of Dynamic Systems Using Time Series. Lecture Notes in Computer Science 2012, vol. 7269, pp. 231-239.
6. Grzesikiewicz W., Matematyczne modelowanie elektrycznego silnika PMSM. Materiały Konferencji Naukowej Polioptymalizacja i CAD Mielno 2013, str. 67-80.
7. Kiełkowicz K., Kokosiński Zb., Algorytm hybrydowy dla probabilistycznego problemu komiwojażera. Automatyka, Czasopismo techniczne 2012, Zeszyt 25, 1-AC/2012, Politechnika Krakowska, str. 115-126.
8. Michalewicz Zb., Algorytmy genetyczne + struktury danych = programy ewolucyjne. WNT 2003.
9. Miller T.J., Brushless Permenent-Magnet and Reluctance Motor Drives. Oxford 1989.
10. Pillay P., Krishnan R., Modeling of Permanent Magnet Motor Drives. IEEE Transactions on Industrial Electronic 1988, Vol. 35 No. 4.
11. Rudnicki T., Czerwiński R., Fręchowicz A., Układy sterowania silnikiem PMSM. Zeszyty Problemowe – Maszyny Elektryczne, Nr 90/2011, Politechnika Śląska 2011, str. 51-55.
12. Rutczyńska-Wdowiak K., Algorytm hybrydowy w projektowaniu filtrów cyfrowych. Logistyka 2011, nr 6, str. 400-408.
13. Rutczyńska-Wdowiak K., Grzesikiewicz W., Identyfikacja parametryczna matematycznych modeli silników indukcyjnego i PMSM. Logistyka 2014, nr 4.
4194
14. Rutczyńska-Wdowiak K., Grzesikiewicz W., Przegląd wybranych metod identyfikacji matematycznych modeli silników indukcyjnego i PMSM. Logistyka 2014, nr 6.
15. Stefański T., Zawarczyński Ł., Identyfikacja parametryczna modeli matematycznych silników ze wzbudzeniem od magnesów trwałych. Przegląd Elektrotechniczny 2012 046.
16. Stawowy A., Algorytm hybrydowy dla alokacji portfela inwestycyjnego przy ograniczonych zasobach. Zarządzanie firmą - teoria i praktyka, Wydział Zarządzania AGH, Kraków 2001, str. 31-35.