Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[24551] Artykuł:

Moisture and frost resistance of the recycled base rehabilitated with the foamed bitumen technology

(Odporność na oddziaływanie wody i mrozu podbudowy w technologii recyklingu z asfaltem spienionym)
Czasopismo: Archives of Civil Engineering   Tom: 58, Zeszyt: 2, Strony: 185-198
ISSN:  1230-2945
Opublikowano: 2012
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Procent
udziału
Liczba
punktów
Marek Iwański orcid logoWBiAKatedra Inżynierii Komunikacyjnej503.00  
Anna Chomicz-Kowalska orcid logoWBiAKatedra Inżynierii Komunikacyjnej503.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B)
Punkty MNiSW: 6


Pełny tekstPełny tekst     DOI LogoDOI     Web of Science LogoYADDA/CEON    
Słowa kluczowe:

bitum spieniony  technologia recyklingu  technologia na zimno  odporność na wilgoć  mrozoodporność  renowacja nawierzchni 


Keywords:

foamed bitumen  recycling technology  cold technology  moisture resistance  frost resistance  pavement rehabilitation 



Streszczenie:

Ze względu na warunki klimatyczne wystepujące w krajach Europy Centralnej podbudowa powinna charakteryzować się wysokimi parametrami mechanicznymi oraz odpornością na działanie wody i mrozu. Przedmiotem badań była ocena właściwości recyklowanych mieszanek mineralnych z asfaltem spienionym w zależności od ilości zastosowanych materiałów wiążących (lepiszcza i spoiwa). Badania wykonano na mieszankach, w których wykorzystano materiał istniejących warstw konstrukcji nawierzchni drogowej. Zawartość lepiszcza asfaltowego wynosiła 2,0%, 2,5%, 3,0% i 3,5%, natomiast cementu 1,0%, 1,5%, 2,0%, 2,5%. Otrzymane wyniki badań poddane procesowi optymalizacji pozwoliły stwierdzić, że przy zastosowaniu 2,5% asfaltu spienionego oraz 2,0% cementu materiał podbudowy charakteryzuje się odpowiednimi właściwościami fizykomechanicznymi oraz wymaganą wodo- i mrozoodpornością wg. zastosowanych kryteriów.




Abstract:

The technology of recycling with foamed bitumen is a new technology of road rehabilitation. Due to the climatic conditions in the Central European countries, road pavement structure should be moisture and frost resistant. Because of its specific production conditions, this is especially important for pavements rehabilitation with the cold recycling technology. Determining the physical and mechanical properties, as well as moisture and frost resistance, depends on binder and filler contents. They are the key elements before its use for road building. The tests presented here have been performed on mineral recycled base mixes with foamed bitumen. The material from the existing layers was used. The content of bitumen binder amounted to 2.0%, 2.5%, 3.0% and 3.5%, while that of cement to 1.0%, 1.5%, 2.0%, 2.5%. The results were subject to the optimization process. This allowed to state that with the use of 2.5% foamed bitumen and 2.0% of cement, the base had the required properties, as well as the moisture and frost resistance.



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
1. M. Iwański, A. Chomicz-Kowalska, Resistance to the Effects of Water and Frost of the Pavements Structure in the Cold Recycling Technology. Proc. 6-th Int. Conf. on Maintenance and Rehabilitation of Pavements and Technological Control. Torino, Italy, July 8-10, 2009, p. 880-887.
2. K.J. Jenkins, D.C. Collings, H.L. Thesey, F.M. Long, Interim Technical Guideline: Design and Use of Foamed Bitumen Treated Materials, Edited by Les Sampson of Asphalt Academy, Asphalt Academy, Pretoria, South Africa, ISBN 0-7988-7743-6, 2003.
3. M. Iwański, A. Chomicz, Usefulness to foaming of road asphalts used in Poland, Road Pavement, 8, 267-271, 2006.
4. Wirtgen GmbH, Wirtgen Cold Recycling Manual, Windhagen, Germany, 2004.
5. J. Zawadzki, J. Matras, T. Mechowski, D. Sybilski, Technical guideline of performance of the base mineral-cement-emulsion (MCE) mix, 61, IBiM. Warszawa, 1999.
6. Asphalt Academy, Technical Guideline: Bitumen Stabilised Materials, A Guideline for the Design and Construction of Bitumen Emulsion and Foamed Bitumen Stabilized Materials, Pretoria, South Africa, ISBN 978-0-7988-5582-2, 2009.
7. Z. Piasta, A. Lenarcik, Methods of statistical multi-criteria optimisation, [in:] A. M. Brandt (red.), Optimization Methods for Material Design of Cement-based Composites, E & FN Spon, London, New York, 45-59, 1998.
8. D.G. Montgomery, Design and Analysis of Experiments, 5th Edition, John Wiley and Sons, 2001.
9. PANK 4302 - Standard Asphalt pavements. Low temperature resistance. Method of determining indirect tensile strength.
10. AASHTO T283 - Standard Method for Test for Resistance of Compacted Bituminous Mixture to Moisture Inducted Damage, Standard Specification for Transportation Materials and Methods of Sampling and Testing.
11. J. Judycki, J. Jaskuła, Investigations into water and frost resistance of asphalt concrete, Road Pavement, 12, 374-378, 1997.
12. M. Iwański, Water and frost resistance of asphalt concrete with quartzite aggregate [in Polish], The Vth International Conference "Durable and safe road pavements". Poland, Kielce, 11-12 May 1999, 77-87.