Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[24561] Artykuł:

Synthetic Wax Effect on the Resilient Stiffness Modulus of Asphalt Concrete

(Wpływ wosku syntetycznego na moduł sztywności betonu asfaltowego)
Czasopismo: Drogi i Mosty   Tom: 11, Zeszyt: 3, Strony: 233-248
ISSN:  1643-1618
Opublikowano: 2012
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Procent
udziału
Liczba
punktów
Marek Iwański orcid logoWBiAKatedra Inżynierii Komunikacyjnej502.50  
Grzegorz Mazurek orcid logoWBiAKatedra Inżynierii Komunikacyjnej502.50  

Grupa MNiSW:  Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B)
Punkty MNiSW: 5


Web of Science LogoYADDA/CEON    
Słowa kluczowe:

beton asfaltowy  moduł sztywności  MSCR  pełzanie asfaltu 


Keywords:

asphalt concrete  bitumen creep  MSCR  resilient stiffness modulus  synthetic wax 



Streszczenie:

W artykule przedstawiono wyniki badań asfaltu według amerykańskiej procedury MSCR określającej pełzanie asfaltu pod obciążeniem dynamicznym. Pozwala ona na podstawie tej charakterystyki lepiszcza wnioskować o możliwości pojawienia się uszkodzeń trwałych nawierzchni w środowisku wysokiej temperatury otoczenia oraz przy małych i dużych naprężeniach ścinających. Badania wykonano w przypadku asfaltów 35/50 oraz 50/70 poddanych modyfikacji woskiem syntetycznym pochodzącym z syntezy Fischera-Tropscha (F-T) w ilościach 1,5%, 2,5% i 3,5%. Ocena wpływu wosku syntetycznego na podstawowe właściwości asfaltów została wzbogacona o analizę ilościową morfologii modyfikowanych asfaltów za pomocą mikroskopu fluorescencyjnego. Badania betonu asfaltowego AC 11 S wykonano z udziałem asfaltów modyfikowanych. Beton asfaltowy był zagęszczany w temperaturze 115C, 130C oraz 145°C. Na podstawie analizy wyników badań sformułowano wnioski dotyczące wpływu asfaltów modyfikowanych na wartość modułu sztywności sprężystej w temperaturze 2C oraz 20C.




Abstract:

The paper presents results of research according to American MSCR procedures specifying the bitumen creep under dynamic loading. This method allows, on the basis of the characteristics of the binder, to predict the possibility of the forming of permanent strain in the layer at the high ambient temperatures and at low and high shear stresses. The study was performed for bitumen 35/50 and 50/70 which were subjected to modification by means of synthetic wax derived from the synthesis of Fischer-Tropsch (FT) in amounts of 1.5%, 2.5% and 3.5%. Assessment of the impact of synthetic wax on the basic properties of bitumen was enriched with quantitative analysis of the morphology by using a fluorescent microscope. The study of asphalt concrete AC 11 S was performed with modified bitumen. Asphalt concrete was compacted at temperatures of 115°C, 130C and 145C as well. Based on the analysis of results the conclusions were drawn concerning the impact of modified bitumen on the elastic stiffness modulus at temperatures of 2C and 20C.



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
[1] Malina W,, Smiatacz M.: Cyfrowe przetwarzanie obrazów. Akademicka Oficyna Wydawnicza EXIT, Warszawa, 2008
[2] Iwanowski M.: Metody morfologiczne w przetwarzaniu obrazów cyfrowych. Oficyna Wydawnicza EXIT, Warszawa, 2009
[3] Nieniewski M.: Morfologia matematyczna w przetwarzaniu obrazów. Akademicka Oficyna Wydawnicza PLJ, Warszawa, 1998
[4] Tadeusiewicz R., Korohoda P.: Komputerowa analiza i przetwarzanie obrazów. Wydawnictwo Fundacji Postępu Telekomunikacji, Kraków, 1997
[5] Korzyńska A., Przytulska M.: Przetwarzanie obrazów -ćwiczenia. Wydawnictwo Polsko-Japońskiej WSTK, Warszawa, 2005
[6] Wolfram Research, Oprogramowanie Mathematica. Pliki dokumentacji środowiska obliczeniowego Mathematica, USA, Champaign 2009
[7] Green B.: Canny Edge Detection, 2002 www.sites.google.com/site/setiawanhadi2
[8] Rangarajan S.: Algorithms for edge detection, 2010 www.uweb.ucsb.edu/-shahnam/AfED.doc
[9] Romanoschi S.A., Bethu S. Tmplementation of the 2002 AASHTO Design Guide for Pavement Structures in KDOT Part-II: AC Pavements, Finał Report No. K-TRAN: KSU-04-4 Part 2, Kansas State University Manhattan, 2009
[10] Judycki J.: Porównanie kryteriów zmęczeniowych do projektowania podatnych i półsztywnych nawierzchni drogowych w aspekcie nowego polskiego katalogu typowych konstrukcji - część I i II. Drogownictwo, LIV, l, 1999,19-27 oraz Drogownictwo, LIV, 2, 1999,49 - 53