Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[24611] Artykuł:

Wpływ pyłów mineralnych na moduł sztywności podbudowy z asfaltem spienionym

(Influence of mineral fines on resilient modulus of elasticity of sub-base with foamed bitumen)
Czasopismo: Zeszyty Naukowe Politechniki Rzeszowskiej. Budownictwo i Inżynieria Środowiska   Tom: 59, Zeszyt: 3/IV, Strony: 221-228
ISSN:  0209-2646
Opublikowano: 2012
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Procent
udziału
Liczba
punktów
Marek Iwański orcid logoWBiAKatedra Inżynierii Komunikacyjnej502.00  
Przemysław Buczyński orcid logoWBiAKatedra Inżynierii Komunikacyjnej502.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B)
Punkty MNiSW: 4


Web of Science LogoYADDA/CEON    
Słowa kluczowe:

nawierzchnia drogowa  nawierzchnia asfaltowa  podbudowa dróg  mieszanka recyklingowa na zimno  asfalt spieniony  pył mineralny  moduł sztywności sprężystej 


Keywords:

road pavement  asphalt pavement  base course  cold recycled mix  foamed asphalt  mineral dust  resilient modulus of elasticity 



Streszczenie:

Celem badań była ocena wpływu ilości i rodzaju pyłów na zmianę modułu sztywności sprężystej podbudowy z asfaltem spienionym w aspekcie temperatur. Jako lepiszcze zastosowano asfalt 85 N (Nynas - Nyfoam 85) w ilości 4,0%. W badaniach przedstawiono zróżnicowanie pyłów mineralnych, po przez określenie właściwości funkcjonalnych oraz cech strukturalnych pyłów mineralnych pochodzenia gabrowego oraz kwarcytowego. Kolejny etap pracy obejmował projekt recyklowanej mieszanki z asfaltem spieniony oraz pyłami mineralnymi w ilości 5%, 10%, 15% oraz 20%. Finalny efekt pracy pozwala stwierdzić wpływ zastosowanego rodzaju oraz ilości pyłów mineralnych na zmianę modułu sztywności sprężystej w pośrednim rozciąganiu na próbkach cylindrycznych (IT-CY). Stwierdzono, że wraz ze wzrostem koncentracji pyłów mineralnych w podbudowie wzrasta wartość modułu sztywności sprężystej.




Abstract:

The aim of the study was to evaluate the effect of temperature on changing resilient modulus of elasticity modulus of sub-base layer with foamed bitumen and mineral fines. The asphalt binder marked 85 N in the amount of 4.0% was used. The study covers determination of functional and structural properties of mineral fines from gabbro and quartzite. The next stage of work concerned a design of recycled foamed bitumen mixes with mineral fines in the amount of 5%, 10%, 15% and 20% by weight of mineral mix. The final result of the work demonstrated the influence of different types of fines and mineral fines on resilient modulus of elasticity in aspect of temperature. The tests were carried out by means indirect tensile methods (IT-CY). It was found that with increasing concentration of mineral fines in the sub-base there was an increase of resilient modulus of elasticity. On the other hand, an increase in temperature caused reduction of resilient modulus of elasticity.



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
[1] Grzybowski A., Stosowanie do betonów asfaltowych mączki mineralnej z układu odpylania otaczarki 8/1997. Drogownictwo 241-244.
[2] Wirtgen Cold Recycling Manual. Wirtgen GmbH, Windhagen, Germany 2006.
[3] Iwański M., Chomicz A., Przydatność do spieniania asfaltów drogowych stosowanych w Polsce. Drogownictwo 8/2006 s. 267-271
[4] Iwański M., Chomicz A., Właściwości recyklowanej podbudowy z asfaltem spienionym. Drogownictwo 9/2011, s. 271-277
[5] Grabowski W., Struktura a właściwości funkcjonalne wypełniaczy mineralnych stosowanych w drogownictwie. Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, 2007.
[6] PN-EN 13043 "Kruszywa do mieszanek bitumicznych i powierzchniowych utrwaleń stosowanych na drogach, lotniskach i innych powierzchniach przeznaczonych do ruchu".
[7] Grzybowski A., Kryteria oceny przydatności wypełniaczy do mieszanek mineralnoasfaltowych. Drogownictwo 1/2001 str. 25-28.
[8] PN-EN 13179-2. Badania kruszyw wypełniających stosowanych do mieszanek bitumicznych - Część 2: Liczba bitumiczna.
[9] Piłat J., Radziszewski P., Nawierzchnie asfaltowe. WKŁ, 2010.
[10] PN-EN 12697-26:2007 "Mieszanki mineralno-asfaltowe - Metody badań mieszanek mineralno-asfaltowych na gorąco - Część 26: Sztywność"
[11] Iwański M.: "Wodo- i mrozoodporność betonu asfaltowego z kruszywem kwarcytowym", V Międzynarodowa Konferencja "Trwałe i bezpieczne nawierzchnie drogowe", Kielce, 11-12 maja 1999.