Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[27462] Artykuł:

Experimental evaluation of two touring simulators for training operators of mobot

(Eksperymentalna ocena dwóch symulatorów marszruty do szkolenia operatorów mobota)
Czasopismo: Czasopismo Techniczne   Zeszyt: 1-I, Strony: 45-51
ISSN:  0011-4561
Opublikowano: 2008
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Procent
udziału
Liczba
punktów
Barbara ŁukawskaWEAiIKatedra Informatyki *****331.33  
Grzegorz Łukawski orcid logoWEAiIKatedra Informatyki *****331.33  
Krzysztof SapiechaWEAiIKatedra Informatyki *****331.33  

Grupa MNiSW:  Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B)
Punkty MNiSW: 4


Web of Science LogoYADDA/CEON    
Słowa kluczowe:

mobilne roboty  symulator  wirtualna rzeczywistość 


Keywords:

mobile robots  Simulator  virtual realisty 



Streszczenie:

W artykule przedstawiono i porównano dwie wersje symulatora marszruty. Obie wersje zostały przygotowane w celu trenowania operatorów mobilnego robota (mobota). Operatorzy poszerzają swoje umiejętności w trakcie gry opartej na symulatorze. W przypadku symulatorów zawsze pojawia się problem precyzji symulacji. Z tego powodu wersje symulatora różnią się precyzją odwzorowania trasy mobota. W artykule porównano przydatność obu wersji do trenowania operatorów. Przeprowadzone eksperymenty pozwoliły odpowiedzieć na pytanie, jak ważna dla wydajnego szkolenia jest precyzja symulatora.




Abstract:

In the paper two versions of a touring simulator are presented and evaluated. Both versions were developed for training mobot operators. Operators improve their skills playing a game based on the simulator. For simulators the problem of the precision of simulation usually appears. The same is here. Therefore, the simulators differ in quality of graphics. In the paper a usefulness of the simulators for training is evaluated. Experiments answered the question how important for efficient training is high quality of graphics generated by the simulator.



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
[1] NASA, http://www.nasa.gov.
[2] Polski Wortal Robotyki, http://www.asimo.pl.
[3] Urrutia J., Watchman's problem, http://www.site.uottawa.ca/~jorge/openprob/Watchman.
[4] Wojtkowski S., Navigation Using Behavior-based and Path-planning Strategies, http://www.sccs.swarthmore.edu/users/02/jill/cs81/lab02/lab02.html.
[5] Isler V., Theoretical Robot Exploration, http://www.cs.rpi.edu/%7Eisler.
[6] Garbacz M., Planowanie ścieżki dla robota mobilnego na podstawie informacji z czujników odległościowych, http://journals.bg.agh.edu.pl/ AUTOMATYKA/2006-03/Auto_135-142.pdf.
[7] Łukawska B., Paduch P., Sapiecha K., An application of virtual reality for training and ranking operators of mobile robot, Annales UMCS - Informatica AI 5, Lublin 2006.
[8] Sapiecha K., Łukawska B., Paduch P., Experimental Data Driven Robot for Pattern Classification, Annales UMCS - Informatica AI 3, Lublin 2005.
[9] Sapiecha K., Bedla M., Łukawska B., Paduch P., Computer-based system for training and selecting mobile robot operators - evolving software tools, Konferencja nt. "Informatyka - badania i zastosowania", Kazimierz Dolny 2007.
[10] Ballard D.H., Brown Ch.M., Computer Vision, Prentice-Hall Inc., New Jersey 1982.