Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[30002] Artykuł:

Model matematyczny bezrozdzielaczowego układu zapłonowego

(Mathematical model of a battery contactless ignition system)
Czasopismo: Logistyka   Tom: 6, Zeszyt: 6, Strony: CD-CD
ISSN:  1231-5478
Opublikowano: 2009
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Procent
udziału
Liczba
punktów
Antoni Różowicz orcid logoWEAiIKatedra Urządzeń Elektrycznych i Techniki Świetlnej *****331.33  
Sebastian Różowicz orcid logoWEAiIKatedra Urządzeń Elektrycznych i Techniki Świetlnej *****331.33  
Mariusz Deląg orcid logoWEAiIKatedra Urządzeń Elektrycznych i Techniki Świetlnej *****331.33  

Grupa MNiSW:  Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B)
Punkty MNiSW: 4


Web of Science LogoYADDA/CEON    
Słowa kluczowe:

zapłon  cewka zapłonowa  świeca zapłonowa  wyładowanie iskrowe  układ zapłonowy 


Keywords:

ignition  ignition coil  spark plug  ignition system 



Streszczenie:

W referacie przedstawiono model matematyczny bezrozdzielaczowego układu zapłonowego. Przedstawionym modelem możemy symulować uszkodzenia i badać ich wpływ na prace układu, jak również poprzez zmiany wartości elementów układu możemy optymalizować jego pracę. Do opracowania modelu matematycznego wykorzystano wyniki badań laboratoryjnych oraz eksploatacyjnych na obiekcie rzeczywistym. Podstawowymi elementami komputerowej diagnostyki są w szczególności filtracja i identyfikacja parametryczna. Stanowią one bazę do opracowania algorytmów określania defektów oraz ich identyfikacji. W pracy dla realizacji tych celów zbudowano oprogramowanie na podstawie pewnych zasad systemów ekspertowych. Zaproponowany model wykorzystano na etapie modelowania w schemacie diagnostyki z wykorzystaniem komputerowej symulacji i identyfikacji nieznanych parametrów.




Abstract:

Mathematical model of a battery contactless ignition system co-operating with combus-tion engines has been presented in the paper. The proposed model has been used for selec-tion of construction parameters of the ignition system elements. Results of laboratory and exploitation experiments of the components of the ignition system, as well as the whole ignition system(real object), co-operating with other units of the vehicle electrical equip-ment, have been employed in elaboration of the mathematical model.



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
[1] GAD S.: Metody diagnozowania samochodowych urządzeń elektrycznych - Materiały sympozjum naukowego "Współczesne urządzenia elektromechatroniki pojazdów samochodowych. Warszawa 2004.
[2] YASTREBOV A. I., GAD S., SŁOŃ G., ZAWADZKI A.: Analysis of computer inteligent diagnostic models In automotive vehicle&apos
s electrical equipment. Proc. of the 15th international Conference on Systems Science, Systems ScienceXV Vol. III. Wrocław 2004.
[3] GAD S., YASTRIEBOV A., Grzywaczewski M.: Methods and Algorithms of Diagnostic Identification of Car Electrical Systems. MMAR Międzyzdroje 1997.
[4] KONOPIŃSKI M.: Elektrotechnika w technice motoryzacyjnej. WKŁ Warszawa 1987.
[5] SZULBORSKI A.: Sterowanie silników o zapłonie samoczynnym. WKŁ Warszawa 2004.
[6] HERNER A., RIEHL H.J.: Elektrotechnika i elektronika w pojazdach samochodowych. WKŁ Warszawa 2003
[7] OCIOSZYŃSKI J.: Elektrotechnika i elektronika pojazdów samochodowych. WSP Warszawa 1998.