Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[33632] Artykuł:

Identyfikacja parametryczna modelu matematycznego silnika bezszczotkowego prądu stałego

(Parametric identification of the dc brushless motor mathematical model)
Czasopismo: Pomiary Automatyka Kontrola   Tom: 57, Zeszyt: 1, Strony: 109-112
ISSN:  0032-4140
Opublikowano: 2011
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Procent
udziału
Liczba
punktów
Tadeusz Stefański orcid logoWEAiIKatedra Systemów Sterowania i Zarządzania *****503.50  
Łukasz Zawarczyński orcid logoWEAiIKatedra Systemów Sterowania i Zarządzania *****503.50  

Grupa MNiSW:  Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B)
Punkty MNiSW: 7


Pełny tekstPełny tekst     Web of Science LogoYADDA/CEON    
Słowa kluczowe:

metody identyfikacji parametrycznej  silnik BLDC 


Keywords:

parametric identification method  brushless dc motor 



Streszczenie:

Analizowano problem modelowania matematycznego i identyfikacji parametrycznej silnika bezszczotkowego prądu stałego z komutatorem elektronicznym. Silnik zasilano z falownika napięcia. Do identyfikacji parametrycznej modelu matematycznego napędu elektrycznego zastosowano numeryczną metodę optymalizacji statycznej Box'a (metoda complex). Badania laboratoryjne przeprowadzono z silnikiem o mocy 2 kW.




Abstract:

The problem of mathematical modelling and parameter identification of a brushless dc motor was analysed. The motor parameters are usually determined on the basis of catalogue data or from appropriate measurements of mechanical and electrical characteristics. Classical identification methods are of not high accuracy because the technique of experimental measurement does not allow taking into account the non-linear dynamic phenomena. The numerical Box's method of static optimisation was applied to parametric identification of the brushless motor. The analysis of the trajectory sensitivity function showed that the value of the motor parameters should be determined mainly on the basis of minimisation of the motor current mean-square error. The inductance and induction coefficient were determined on the basis of minimisation of the stator current mean-square error, whereas the inertia moment of the rotor and load - from minimisation of the angular velocity mean-square error. Measurements of the motor physical quantities as well as its control were realised with use of a computer and the ADMC 401 microprocessor system with the A/D and D/A converter card. The experimental verification was carried out for the laboratory model of the inverter-fed, dc brushless motor drive (2 kW).



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
[1] Boldea I., Nasar S.A: Electric Drives. CRC Press LLC, 1999.
[2] Miller T. J.: Brushless Permenent-Magnet and Reluctance Motor Drives. Oxford, 1989.
[3] Sobieraj T.: Metoda wyznaczania indukcyjności w silnikach typu IPMSM. Mat. VIII Konferencji SENE'2007, Łódź 2007, str. 433-438.
[4] Cavagnino A., Lazzari M., Profumo F., Tenconi A.: Axial Flux Interior PM Synchronous Motor: Parameter Identification and Steady-State Performance Measurements. IEEE Trans. On Industry Applications, Vol. 36, No. 6, 2000, str. 1581-1588.
[5] Szkolny S.: Identyfikacja parametrów, modelowanie i analiza stanów pracy silnika tarczowego wzbudzanego wysokoenergetycznymi magnesami trwałymi. Rozpr. doktorska. Politechnika Szczecińska, 2007.
[6] Domoracki A.: Wpływ sposobu sterowania komutatorem elektronicznym na właściwości ruchowe silnika bezszczotkowego. Rozpr. doktorska. Politechnika Śląska 2008.
[7] Box M. J.: A new method of constrained optimisation and a comparison with other methods. The Computer Journal, No. 8, 1965, str. 42-52.
[8] Krykowski K., Piwowarczyk R., Radczuk Cz.: Poszerzenie zakresu prędkości silnika bazszczotkowego prądu stałego z magnesami trwałymi (PM BLDC) przez zastosowanie przekształtnika podwyższającego BOOST. Materiały Krajowej Konferencji Naukowej SENE, Łódź 2007, str. 259-266.
[9] Ertugrul N., Acarnley P.: A New Algorithm for Sensorless Operation of Permanent Magnet Motors. IEEE Trans. On Industry Applications, 1994, No 1, str. 126-133.