Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[34171] Książka:

Wapno hydratyzowane wielofunkcyjnym dodatkiem zwiększającym trwałość nawierzchni SMA

ISSN:  1897-2691
Wydawca:  Wydawnictwo Politechniki Świętokrzyskiej
Rok wydania: 2014
Miejsce wydania:  Kielce
Seria wydawnicza:  Monografie, Studia, Rozprawy - Politechnika Świętokrzyska
Numer w serii wydawniczej:  M59
Liczba stron:  200
Liczba arkuszy wydawniczych:  10.00
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Procent
udziału
Liczba
punktów
Marek Iwański orcid logoWBiAKatedra Inżynierii Komunikacyjnej10020.00  

Grupa MNiSW:  Autorstwo monografii naukowej w języku polskim
Punkty MNiSW: 25


Spis treści     biblioteka PŚk    
Słowa kluczowe:

wapno  nawierzchnie dróg - materiały  wapno - zastosowania przemysłowe  nawierzchnie asfaltowe  kruszywa - domieszki 



Streszczenie:

W 1999 roku wykonano kompleks badań dotyczących mieszanki SMA zawierającej w składzie mieszanki mineralnej 65% kruszywa z piaskowca kwarcytowego. Jako lepiszcze stosowano asfalt drogowy D70 (obecnie oznaczany 50/70), który modyfikowano polimerem SBS w ilości 2, 4, 6 i 8% w stosunku do asfaltu. W celu zapewnienia prawidłowej adhezji lepiszcza do kruszywa, a tym samym odporności mieszanki SMA na oddziaływanie wody i mrozu zastosowano sztuczny środek adhezyjny – aminę tłuszczową (0,2, 0,4, 0,6, 0,8, 1,0% w stosunku do asfaltu) oraz mineralny środek adhezyjny – wapno hydratyzowane. Wapno hydratyzowane stosowano zamiennie w wapiennej mączce mineralnej w ilości 10, 20, 30, 40 i 50%. Wykonano badania wpływu wapna hydratyzowanego i polimeru SBS na właściwości mieszanki SMA (zawartość wolnych przestrzeni, wypełnienie wolnych prze-strzeni lepiszczem, nasiąkliwość wagową, moduł sztywności pełzania, stabilność i odkształcenie wg Marshalla, odporność na oddziaływanie wody ITSR, odporność na oddziaływanie wody oraz wody i mrozu wg AASHTO T283) oraz mieszanką kontrolnej zawierającej aminę tłuszczową. Dokonano optymalizacji uzyskanych wyników badań wykorzystując funkcje uży-teczności Harringtona, na podstawie której określono optymalną ilość polimeru SBS w lepiszczu na 4% oraz 30% wapna hydratyzowanego zamiennie w mączce wapiennej. Natomiast w kontrolnej mieszance SMA ustalono ilość aminy tłuszczowej w ilości 0,4% w stosunku do asfaltu D70. W czasie modernizacji ulicy Żelaznej w Kielcach wykonano na odcinku długości 250 m warstwę ścieralną z mieszanki SMA zawierającej rekomendowaną ilość wapna hydratyzowanego oraz odcinek kontrolny z aminą tłuszczową w mie-szance SMA. Podczas wytwarzania mieszanki SMA z wapnem hydra-tyzowanym oraz wykonywania z niej warstwy ścieralnej nawierzchni nie zaobserwowano żadnych utrudnień w procesie technologicznym. Przez okres 12. lat, czyli od 1999 aż do 2011 roku prowadzono stałą ocenę makroskopową wykonanych odcinków nawierzchni z warstwą ścieralną z wapnem hydratyzowanym oraz aminą tłuszczową w zakresie równości podłużnej i poprzecznej, szorstkości wyznaczanej przyczepką SRT-3 oraz za pomocą wahadła angielskiego oraz głębokości tekstury warstwy za pomocą piasku kalibrowanego. Prowadzono również ocenę makroskopową po-wierzchni warstwy ścieralnej nawierzchni SMA w zakresie powstawania ewentualnych uszkodzeń powierzchniowych związanych z oddziaływaniem wody i mrozu. Stwierdzono, że w okresie 12. lat eksploatacji stan warstwy ścieralnej wykonanej z mieszanki SMA zawierającej zarówno wapno hydratyzowane, jak i aminę tłuszczową jest bardzo dobry. Należy jednak zaznaczyć, że ocenianymi parametrami na wyższym poziomie charaktery-zowała się mieszanka SMA zawierająca w swoim składzie wapno hydratyzowane. W 2011 roku dokonano analizy lepiszcza odzyskanego z nawierzchni SMA. Próby pobierano w miejscach wystąpienia kolein w nawierzchni oraz z nawierzchni w stanie normalnym. Na podstawie dokonanej analizy penetracji w temperaturze 25C, temperatury mięknienia, temperatury Frassaa oraz nawrotu sprężystego stwierdzono korzystny wpływ wapna hydratyzowanego na spowolnienie procesu starzenia lepiszcza odzyskanego niezależnie od miejsca pobrania prób. Przy czym był on bardziej istotny w przypadku lepiszcza pobranego w koleinie. Wpływ wapna hydratyzowanego okazał się korzystniejszy niż aminy tłuszczowej w zakresie lepkości dynamicznej w temperaturze 60C i 135C, modułu zespolonego G*, kąta przesunięcia fazowego oraz charakterystyk MSCR lepiszcza odzyskanego z warstwy ścieralnej SMA. Lepiszcze odzyskane w koleinie charakteryzowało się korzystniejszymi parametrami, niż pobrane z na-wierzchni w stanie normalnym. Bardziej intensywna rola wapna hydratyzowanego, niż aminy tłuszczowej jako środka spowalniającego proces starzenia lepiszcza odzyskanego, ujawniła się również w badaniu spektroskopowym w czasie analizy indeksu karbonylowego, butadienowego oraz sulfotlenkowego. Istotne znaczenie miało miejsce pobrania prób z nawierzchni SMA




B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
[1] Abel F.: Foamed asphalt base stabilization, 6th Annual Asphalt Paving Seminar, Colorado State University, 1978.
[2] Acott S.M.: Sand Stabilization Using Foamed Bitumen, Proceedings of 3rd Conference on Asphalt Pavements for South Africa, Durban 1979, pp. 155–172.
[3] Acott S.M., Myburgh P.A.: Design and Performance Study of Sand Bases Treated with Foamed Asphalt [in:] Low-volume roads: 3rd International Conference, Washington, DC: Transportation Research Record 898, 1983, pp. 290–296.
[4] Airey G.D.: State of the Art Report on Ageing Test Methods for Bituminous Pavement Materials, "International Journal of Pavement Engineering", 2(4), pp. 165–176.
[5] Airey G.D.: Styrene butadiene styrene polymer modification of road bitumens, "Journal of Materials Science" 2004, 39, pp. 951–959.
[6] Ameri M., Mansourian A., Sheikhmotevali A.H.: Investigating effects of ethylene vinyl acetate and gilsonite modifiers upon performance of base bitumen using Superpave tests methodology, "Construction and Building Materials" 2012, 36, pp. 1001–1007.
[7] Awanti S.S., Amarnath M.S., Veeraragavan A.: Influence of rest periods on fatigue characteristics of SBS polymer modified bituminous concrete mixtures, "International Journal of Pavement Engineering" 2007, 8(3), pp. l77–186.
[8] Badamapadde U., Isacsson U., Kiggundu B.M.: Classical and contemporary aspects of stripping in bituminous mixes, "Road Material Pavement Design" 2004, Vol. 5, pp. 7–43.
[9] Bagińska K., Gaweł I.: Korelacje między właściwościami asfaltów po starzeniu metodami TFOT i RTFOT, „Drogownictwo” 2001, 9, s. 271–273.
[10] Bańkowski W.: Analiza trwałości zmęczeniowej kompozytów mineralno-asfaltowych – metoda konwencjonalna oraz metoda energii rozproszonej, Studia i materiały. Zeszyt 60, IBDiM, Warszawa 2008.
[11] Blazek J., Debor G., Maxa D., Ajib M., Paniagua H.: Effect of hydrated lime addition on properties of asphalt, "Petroleum and Coal" 2000, 42(1), pp. 41–45.
[12] Bari J., Witczak M.W.: Evaluation of the Effect of Lime Modification on the Dymanic Modulus Stiffness of Hot-Mix Asphalt: Use with the New Mechanistic-Empirical Pavement Design Guide, "Transportation Research Record" 2005, 1929, pp. 10–19.
[13] Bauumgardner G., Martin J.V., Powell R.B., Turner P.: Polyphosphoric acid and styrene-butadiene-styrene block copolymer modified asphalt, Evaluation of Paged section at the NCAT test track butli in 2000 and 2003, Proceedings 4th Euroasphalt and Eurobitume Congress, paper 401-029, 2008.
[14] Błażejowski K., Sybilski D.: Nawierzchnie bitumiczne w polskim klimacie, „Drogownictwo” 1994, 1, s. 11–15.
[15] Bogdański B., Słowik M.: Analiza porównawcza odporności na koleinowanie mieszanek mineralno-asfaltowych z uwzględnieniem kryteriów oceny wg metody francuskiej (LCPC) i brytyjskiej (BS), II Międzynarodowa Konferencja Naukowo-Techniczna ,,Nowoczesne technologie w budownictwie drogowym, Poznań 2001, s. 300–309.
[16] Botella R., Pérez-Jiménez F.E., Miro R.: Application of a strain sweep test to assess fatigue behavior of asphalt binders, "Construction and Building Materials" 2012, 36, pp. 906–912.
[17] Boynton R.S.: Chemistry and technology of lime and limestone, 2nd ed., Wiley-Interscience, New York 1980.
[18] Bruce B.: Asphalt as a veritable – Big Timber test sections, "Proceedings Association Asphalt Paving Technologists" 1987, 56, pp. 688–710.
[19] Brule B., Le Bourlot F., Simaillaund B.: Enrobes drainants: Optimisation de la composition des liants et des masics, Proceedings 5th Eurobitum Congress, paper 3.20, June 1993, Stockholm, pp. 591–595.
[20] Brylicki W., Derdacka-Grzymek A., Gawlicki M., Małolepszy J., Olejarz J.: Technologia budowlanych materiałów wiążących, cz. 1, Wapno i gips, wyd. 3, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1992.
[21] Cerni G., Cardone F., Colagrande S.: Low-temperature tensile behaviour of asphalt binders: Application of loading time – temperature – conditioning time superposition principle, "Construction and Building Materials" 2011, 25, pp. 2133–2145.
[22] Chachas C.V., Liddle W.J., Petersom D.E., Wiley M.L.: Use of hydrated lime in bituminous mixtures to decrease hardening of the asphalt cement, Report PB 231 170, Utah State Highway Department, Salt Lake City-Utah (USA) 1971.
[23] Chądzyński J.: Wapno hydratyzowane – historia, właściwości i zastosowanie, www.izolacje.com.pl/artykul/
[24] Cong P., Chen S., Yu J., Chen H.: Compatibility and Mechanical Properties of Epoxy Resin Modified Asphalt Binders, "International Journal of Pavement Research and Technology" 2011, 4(2), pp. 118–123.
[25] Cortizo M.S., Larsen D.O., Bianchetto H., Alessandrini J.L.: Effect of the thermal degradation of SBS copolymers during the ageing of modified asphalts, "Polymer Degradation and Stability" 2004, 86, pp. 275–282.
[26] Cramer P., Herz G., Radenberd M.: Kalhydrat: Eine Alternative zur Modifizierungdes Bindermittels, „Asphalt” 2001, 6, s. 17–25.
[27] Curtis K., Ensley K., Epps J.: Fundamental Properties of Asphalt-Aggregate Interactions Including Adhesion and Absorption, SHRP Report A-341, National Research Council, Washington (USA) 1993.
[28] Czarnecki L., Łukowski P.: Spoiwa wapienne – historia, stan obecny i perspektywy, „Materiały Budowlane” 2008, nr 10, s. 3–7.
[29] Decoene Y.: Enrobes bitumineux permeables, experiences recentes belges, „La Technique Routiere” 1983, 2, p. 20–40
[30] De Visscher J., Vanelstraete A.: Practical test methods for measuring the zero shear viscosity of bituminous binders, "Materials and Structures" 2004, 37, pp. 360–364.
[31] Duriez M., Arrambide J.: Liants Hydrocarbones, Dunod, Paris 1947.
[32] Duriez M., Arrambide J.: Nouveau Traite de Materiaux de Construction, T. 3, 2nd ed., Dunod, Paris 1962.
[33] Durrieu F.: Influence des produits polaires des bitumes routiers sur leurs proprietes interfaciales, „Bull Liaison Lab Ponts Chaussees” 1977, Special V, p. 37–43.
[34] Durrieu F., Farcas F., Mouillet V.: The influence of UV aging of a Styrene/Butadiene/Styrene modified bitumen: Comparison between laboratory and on site aging, "Fuel" 2007, 86, pp. 1446–1451.
[35] Edler A.C., Hattingh M.M., Servas V.P., Marais C.P.: Use of aging tests to determinate the efficacy of hydrated lime additions to asphalt in retarding its oxidative hardening, "Procedings Associattion Asphalt Paving Technologists" 1985, 54, pp. 118–139.
[36] Fawcett A.H., McNally T.: Blends of bitumen with various polyolefins, "Polymer" 2000, 41, pp. 5315–5326.
[37] Fawcett A.H., McNally T., McNally G.M., Andrews F., Clarke J.: Blends of bitumen with polyethylenes, "Polymer" 1999, 40, pp. 6337–6349.
[38] Frantzis P.:Crumb Rubber-Bitumen Interactions: Diffusion of Bitumen into Rubber, "Journal of Materials in Civil Engineering" 2004, 7–8, pp. 387–390.
[39] Gajewski M., Sybilski D., Bańkowski W., Wróbel A., Mirski K.: Ocena odporności na deformacje trwałe mieszanek mineralno-asfaltowych na podstawie zaproponowanego parametru funkcjonalnego lepiszcza, cz. 1, Badania lepiszczy, „Drogownictwo” 2012, 9, s. 279–283.
[40] Gallego Medina J.: Efectos del hidrato de cal como aditivo de mezclas bituminosas, „Carreteras” 2002, 123, p. 68–80.
[41] Gaweł I.: Starzenie asfaltów drogowych, I Międzynarodowa Konferencja Naukowo-Techniczna ,,Nowoczesne technologie w budownictwie drogowym”, Poznań 1998, s. 82–88.
[42] Gaweł I., Kalabińska M., Piłat J.: Asfalty drogowe, WKŁ, Warszawa 2001.
[43] Gaweł I., Stępkowski R.: Dobór optymalnego sposobu modyfikowania asfaltu gumą, „Drogownictwo” 2003, 6, s. 181–185.
[44] Ghouse M., Al-Abdul Wahhab H.I.: Mechanistic evaluation of hedmanite and lime modified asphalt concrete mixtures, "Journal Materials in Civil Engineering" 1998, 10(3), pp.153–160.
[45] Gonzalez O., Munoz M.E., Santamaria A., Garcia-Morales M.: Rheology and stability of bitumen EVA blends, "European Polymer Journal" 2004, 40, pp. 2365–2372.
[46] Gorkem C., Sengoz B.: Predicting stripping and moisture induced damage of asphalt concrete prepared with polymer modified bitumen and hydrated lime, "Construction Building Materiale" 2009, 23, pp. 2227–2236.
[47] Grabowski W.: Struktura betonu asfaltowego i jej zminat w nawierzchni drogowej, Rozprawy, nr 186, Politechnika Poznańska, Poznań 1987.
[48] Grabowski W., Słowik M.: Assessment of selected rheological properties of polymer modified bitumens applied in Poland, "International Journal of Pavements" 2003, 2(3), pp. 14–23.
[49] Grabowski W., Słowik M., Bilski M.: Ocena właściwości asfaltów drogowych modyfikowanych dodatkiem asfaltu naturalnego, „Magazyn Autostrady. Budownictwo drogowo-mostowe” 2011, 1–2, s. 14–18.
[50] Grabowski W., Słowik M., Górski Z.: Ageing of polymer modified binders, Proceedings of the 2nd Euroasphalt & Eurobitumen Congress, Book I, Barcelona 2000, pp. 292–296.
[51] Grabowski W., Słowik M.: Nawierzchnie asfaltowe z dodatkiem asfaltu naturalnego, „Przegląd Budowlany” 2012, 9, s. 20–23.
[52] Grabowski W., Wilanowicz J.: Struktura wypełniaczy wapiennych a ich właściwości usztywniające w zaczynach asfaltowych, „Drogownictwo” 1997, 12, s. 378–382.
[53] Grabowski W., Słowik M.: Ocena wpływu dwóch polimerów na polepszenie właściwości asfaltu drogowego D70, „Drogownictwo” 1998, 1, s. 17–20.
[54] Grabowski W., Wilanowicz J.: The research into structural influence of the lime fillers on their stiffening properties in mastics, Proceedings of 2nd International Conference Modern Technologies in Highway Engineering, 6–7.09.2001 Poznań (Poland), pp. 337–346.
[55] Grabowski W., Wilanowicz J., Sobol T.: Structural and functional properties of mineral fillers modified with hydrated lime. Proceedings of the 6th International Conference on Maintenance and Rehabilitation of Pavements and Technological Control (MAIREPAV6), paper 78, Torino (Italy) 2009.
[56] Graczyk M.: Nośność konstrukcji nawierzchni wielowarstwowych w krajowych warunkach klimatycznych, Studia i materiały. Zeszyt 63, IBDiM, Warszawa 2010.
[57] Graczyk M.: Współczynniki sezonowości dla nawierzchni dróg w polskich warunkach klimatycznych, „Drogi i Mosty” 2008, 1–2, s. 29–58.
[58] Habib N.Z., Kamaruddin I., Napiah M., Tan I.M.: Rheological Properties of Polyethylene and Polypropylene Modified Bitumen, World Academy of Science, Engineering and Technology, 72, 2010, pp. 293–297.
[59] Hanson D.I., Graves R.E., Brown E.E.: Laboratory evolution of the addition of lime treated sand to hot-mix asphalt, "Transportation Research Record" 1994, 1469, pp. 34–42.
[60] Hao P., Hachiya Y.: Moisture susceptibility of asphalt mixture and effectiveness of anti-stripping additives, Proceeding. Japan Soc. Civil Engineers, 61(746), 2003, pp. 265–273.
[61] Haritonovs V., Smirnovs J., Naudžuns J.: Prediction of Rutting Formation in Asphalt Concrete Pavement, "The Baltic Journal of Road and Bridge Engineering" 2010, 5(1), pp. 38–42.
[62] Harrington E.C.: The desirability function, "Industrial Quality Control" 1965, 21, 10, pp. 494–498.
[63] Hesp S.A.M., Roy S.D.: How Temperature and Loading Rate Affect the Yield Behavior in Polymer-modified Asphalt Systems, "International Journal of Pavement Engineering" 2003, 4(1), pp. 13–23.
[64] Hicks R.G.: Moisture Damage in Asphalt Concrete, NCHRP Synthesis of Highway Practice 175, "Transportation Research Board" 1991, Washington.
[65] Hicks R.G, Scholz T.V.: Life Cycle Cost for Lime in Hot Mix Asphalt, Vol. 3, National Lime Association, Arlington-Virginia (USA) 2003.
[66] Ho S. Zanzotto L.: The low temperature properties of conventional and modified asphalt binders evaluated by the failure energy and secant modulus from direct tension tests, "Materials and Structures" 2005, 38, pp. 137–143.
[67] Hopman P.C.: Hydroxide in Filler, Netherlands Pavement Consulting Report,
No. 97316, Netherlands Pavement Consulting, 1998.
[68] Horodecka R., Piłat J., Radziszewski P., Sybilski D.: Wykorzystanie zużytych opon samochodowych w budownictwie drogowym, Studia i materiały. Zeszyt 54, IBDiM, Warszawa 2002.
[69] Hopman P.C.: Hydroxide in Filler, Netherlands Pavement Consulting Report,
No. 97316, Netherlands Pavement Consulting, 1998.
[70] Huag S.C., Petresen J.C., Robertson R.E., Bramthaver J.F.: Effect of hydrated lime on long-term oxidative aging characteristics of asphalt, "Transportation Research Records" 2001, 1810, pp. 17–24.
[71] Huang S.C.: Impact of lime modification of asphalt and freeze-thaw cycling on the asphalt-aggregate interaction and moisture resistance to moisture damage, "Journal Materials in Civil Engineering" 2005, 17(6), pp. 711–718.
[72] Hussein I.A., Iqbal M.H., A1-Abdul-Wahhab H.I.: Influence of M of LDPE and vinyl acetate content of EVA on the rheology of polymer modified asphalt, "Rheological Acta" 2005, 45, pp. 92–104.
[73] Isacsson U., Zeng H.: Low-temperature cracking of polymer-modified asphalt, "Materials and Structures" 1998, 31, pp. 58–63.
[74] Isacsson U., Zeng H., Relationships between bitumen chemistry and low temperature behavior of asphalt, "Construction and Building Materials" 1997, 11(2), pp. 83–91
[75] Ishai I., Craus J.: Effect of the filler on aggregate-bitumen adhesion properties in bituminous mixtures, "Proceedings Association Asphalt Paving Technologists" 1977, 43, pp. 228–258.
[76] Iwański M.: The influence of technological process on properties of asphalt concrete, Proceedings 3rd International Conference Civil Engineering and Environmental, Lithuania 1998, pp. 9–14.
[77] Iwański M.: Kruszywo kwarcytowe do mieszanek mineralno-asfaltowych, „Materiały Budowlane” 2000, 11, s. 55.
[78] Iwański M.: Wpływ wapna hydratyzowanego na właściwości fizykomechaniczne betonu asfaltowego, IX Międzynarodowa Konferencja „Trwałe i bezpieczne nawierzchnie”, 6–7.05.2003 Kielce, s. 77–84.
[79] Iwański M.: Szorstkość nawierzchni w aspekcie uziarnienia mieszanki mastyksowo-grysowej SMA, X Międzynarodowa Konferencja „Trwałe i bezpieczne nawierzchnie drogowe”, 11–12.05.2004 Kielce, s. 51–58.
[80] Iwański M.: Trwałość nawierzchni SMA z dodatkiem wapna hydratyzowanego, „Magazyn Autostrady. Budownictwo drogowo-mostowe” 2012, 5, s. 104–110.
[81] Iwański M.: Adsorpcja asfaltu przez kruszywo w mieszance mineralno-asfaltowej, „Drogownictwo” 2012, 9, s. 290–296.
[82] Iwański M.: Wykorzystanie kruszyw węglanowych w drogownictwie, SPW, Kraków 2013, 179 s.
[83] Iwański M., Dobrowolski A.: Wpływ długotrwałego oddziaływania wysokiej temperatury na właściwości betonu asfaltowego, „Drogownictwo” 1994, 8, s. 177–180.
[84] Iwański M., Mazurek G.: Durability of SMA pavement with hydrated lime, No. 0355, Proceedings USB 5th Eurosaphalt and Eurobitume Congress, 13–15.06.2012 Istanbul (Turkey), 8 p.
[85] Iwański M., Mazurek G.: Synthetic Wax Effect on the Resilient Stiffness Modulus of Asphalt Concrete, "Road and Bridges" 2012, Vol. 11, 3,. Warszawa, pp. 233–248.
[86] Iwański M., Mazurek G.: Wpływ wybranego modyfikatora na właściwości asfaltu, „Drogownictwo” 2011, 10, s. 313–317.
[87] Iwański M., Pobocha M.: Water and frost resistance of gap-graded asphalt. Modified with the SBS polymer and hydrated lime, "Foundations of Civil and Environmental Engineering" 2008, 11, pp. 29–39.
[88] Iwański M., Urwie N.B.: Asfaltobeton kak kompozycjonnyj materiał, Moskiewski Instytut Samochodowo-Drogowy, Państwowy Uniwersytet Techniczny – Politechnika Świętokrzyska, Moskwa 2007, 648 s.
[89] Jabłoński K., Piłat J., Radziszewski P., Szydło A.: Wyniki badań i doświadczeń dotyczących mieszanek mineralno-asfaltowych z asfaltami modyfikowanymi dodatkiem soli organo-metalicznej Chemcrete, „Drogownictwo” 2005, 3, s. 67–79.
[90] Jaskuła P.: The effectiveness of hydrated lime as asphalt concrete additive, "Foundations of Civil and Environmental Engineering" 2007, 10, pp. 99–109.
[91] Jaskuła P.: Niszczące oddziaływanie wody i mrozu na mieszanki mineralno-asfaltowe − przegląd literatury, „Drogi i Mosty” 2004, 4, s. 5–44.
[92] Jaskuła P., Judycki J.: Evaluation of effectiveness of hydrated lime additive in protecting asphalt concrete against water and frost, Proceedings 6th International Conference on Environmental Engineering, Vilnius 2005.
[93] Jimenez R.A.: Methods and treatments to control debonding, "Proceedings Association Asphalt Paving Technologists" 1990, 59, pp. 94–137.
[94] Johansson L.: Bitumen agening and hydrated lime, Ph.D. Thesis, Royal Institute of Technology, Stockholm 1998.
[95] Johansson L., Branthaver J.F., Robertson R.E.: A study of rheological properties of lime treated paving asphalts at 60°C in pressure aging vessel, Fuel Science Technology Int., 13, 190, 1995, pp. 1317–1343.
[96] Johansson L., Branthaver J.F., Robertson R.E.: The influence of metal-containing compounds on enhancement and inhabitation of asphalt oxidation, Fuel Science Technology Int., 14 (8), 1996, pp. 1143–1159.
[97] Judycki J.: Drogowe asfalty i mieszanki mineralno-asfaltowe modyfikowane elastomerem, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk 1991.
[98] Judycki J.: Sprężystość asfaltów drogowych modyfikowanych elastomerami, „Archiwum Inżynierii Lądowej” 1989, 35(3–4), s. 373–385.
[99] Judycki J., Jaskuła P.: Badania odporności betonu asfaltowego na oddziaływanie wody i mrozu, „Drogownictwo” 1997, 12, s. 374–378.
[100] Judycki J., Jaskuła P.: Badania oddziaływania wody i mrozu na betony asfaltowe
o zwiększonej odporności na deformacje trwałe, „Drogownictwo” 1999, 12, s. 367–371.
[101] Judycki J., Jaskuła P.: Badania odporności betonu asfaltowego zawierającego wapno hydratyzowane na działanie wody i mrozu, V Międzynarodowa Konferencja „Trwałe i bezpieczne nawierzchnie drogowe, 11–12.05.1999 Kielce, s. 111–118.
[102] Judycki J., Jaskuła P.: Wapno hydratyzowane w mieszankach mineralno-asfaltowych Asphacal. Wypełniacz mieszany, LHOIST, Kraków 2007, 48 s.
[103] Kalabińska M., Piłat T.: Technologia materiałów i nawierzchni drogowych, WKiŁ Warszawa 1985, 237 s.
[104] Kalabińska M., Piłat J.: Reologia asfaltów i mas mineralno-asfaltowych, WKiŁ, Warszawa 1982.
[105] Kalabińska M., Piłat J., Radziszewski P.: Wpływ procesu starzenia technologicznego i eksploatacyjnego na właściwości lepiszczy asfaltowych produkowanych w Polsce, „Drogi i Mosty” 2002, 4, s. 57–76.
[106] Karoliew I.W.: Puti ekonomii bituma w dorożnom stroitielstwie, Transport, Moskwa 1986, s. 147.
[107] Kennedy T.W.: Use of Hydrated Lime in Asphalt Paving Mixtures, "National Lime Association Bulletin" 1984, 325.
[108] Kennedy T.W., Roberts F.L., Lee K.W.: Evaluation of moisture susceptibility of asphalt mixtures using the Texas freeze-thaw pedestal test, "Proceedings Association Asphalt Paving Technologists" 1982, 51, pp. 327–341.
[109] Kennedy T.W.: Use of hydrated lime in asphalt paving mixtures, "National Association Bulletin" 1984, 325, Arlington, V.A.: National Lime Association.
[110] Kennedy T.W., Pin W.V.: An evaluation of effectiveness of antistripping additives in protecting asphalt mixtures from moisture damage, "Proceedings Association Asphalt Paving Technologists" 1991, 60, pp. 230–263.
[111] Kennedy T.W., Turnham N., Epps J.A., Smoot C.W., Young F.M., Button J.W., Zeigler C.D.: Evaluation of methods for field applications of lime to asphalt concrete mixtures, "Proceedings Association Asphalt Paving Technologists" 1983, 52, pp. 508–534.
[112] Kim H., Lee S.-J., Amirkhanian S.N.: Effects of warm mix asphalt additives on performance properties of polymer modified asphalt binders, "Canadian Journal of Civil Engineering" 2010, 37, pp. 17–24.
[113] Kim H., Lee S.-J., Amirkhanian S.N.: Impact of warm mix additives on rheological properties of polymer modified asphalt binders, "Canadian Journal of Civil Engineering" 2011, 38, pp. 1414–1426.
[114] Kim O.K., Bell C.A., Hicks R.G.: The effect of moisture on the performance of asphalt mixtures, "ASTM Special Technical Publication" 1985, 899, American Society for Testing and Materials, Philadelphia-Pennsylvania (USA), pp. 51–77.
[115] Kim Y.R., Little D.N., Song I.: Effect of mineral fillers on fatigue resistance and fundamental charakteristicks. "Transportaion Research Records" 2003, 1832, pp. 1–8.
[116] Kim Y.R., Sudo Lutif J., Bhasin A., Littre N.D.: Evaluation of moisture damage mechanisms and effects of hydrated lime in asphalt mixtures through measurements of mixture component properties and performance testing, "Journal Materials Civil Engineering" 2008, 20(10), pp. 659–667.
[117] Koba H., Skotnicki Ł., Szydło A.: Właściwości asfaltu modyfikowanego gumą – praktyczne zastosowanie, „Drogownictwo” 2010, 11, s. 378–382.
[118] Koba H., Szydło A.: Wpływ asfaltów modyfikowanych gumą na przyczepność do skał, „Drogownictwo” 2010, 6, s. 198–201.
[119] Kostrzewa A.: Trwałość nawierzchni asfaltowych z betonem asfaltowym o wysokim module sztywności, „Drogownictwo” 2011, 4, s. 132–134.
[120] Kozłowski S., Mojsiejenko A., Rogaliński J., Rusinowski Z., Wrona H., Żak C.: Surowce mineralne województwa kieleckiego, Wydawnictwo Geologiczne, Warszawa, 240 s.
[121] Kozłowski S.: Surowce skalne Polski, Wydawnictwo Geologiczne, Warszawa 1986, 538 s.
[122] Król J.: Nowa metoda analizy mikrostruktury asfaltów modyfikowanych polimerami, „Drogi i Mosty” 2008, 4, s. 23–45.
[123] Laetita E.B., Rose J., Mouillet F.F., Masion A., Chaurand P., Bottero J.: Location and evolution of the speciation of vanadium in bitumen and model of reclaimed bituminous mixes during ageing: Can vanadium serve as a tracer of the aged and fresh parts of the reclaimed asphalt pavement mixture?, "Fuel" 2012, Vol. 102, pp. 423–430.
[124] Largeaud S., Raffegeau H., Simaillaud B., Eckmann B., Sauger E., Oliver S., Hervé G., Wendling L., Pascot J., Vaniscote J.-C., Chabert D.: The use of direct tension tests for the assessment of low temperature properties of bituminous binders, "Materials and Structures" 2004, 37, pp. 351–355.
[125] Lee H.-n., Wong W.-g.: Effect of wax on basic and rheological properties of bitumen witch similar Penetration-grades, "Construction and Building Materials" 2009, 23, pp. 507–514.
[126] Lesueur D., Little D.N.: Effect on hydrated lime on rheology, fracture and aging of bitumen, "Transportation Research Records" 1999, 1661, pp. 93–105.
[127] Lesueur D.: The colloidal structure of bitumen: Consequences on the rheology and on the mechanism of bitumen modification, "Advances Colloid Interface Science" 2009, 145, pp. 42–82.
[128] Lesueur D., Petit J., Ritter H-J.: The mechanism of hydrated lime modification of asphalt mixtures: a state-of-the-art review, "Road Materials and Pavement Design" 2012, Vol. 14, No.1, pp. 1–16.
[129] Little D.N.: Handbook for Stabilization of Pavement Subgrades and Base Courses with Lime, Kendall/Hunt Publishing Company, Dubuque-Iowa (USA) 1995.
[130] Little D.N., Epps J.A.: The Benefits of hydrated lime in hot mix asphalt, Arlington, V.A: National Lime Association, 2001. www.lime.org/ABenefit.pdf
[131] Little D.N., Petresen J.C.: Unique effects of hydrated lime filler on the performance-related properties of asphalt cements. Physical and chemical interactions revisited, J. Materials in Civil Engineering, 2005, 17(2), pp. 207–219.
[132] Love E.: Pavements and road
their construction and maintenance, Engineering Building Records, New York (USA) 1980.
[133] Luszawski S., Wojdanowicz S.: Nowoczesne nawierzchnie drogowe, WKiŁ, Warszawa 1977, 462 s.
[134] Lu X., Isacsson U.: Inf1uence of styrene-butadiene-styrene polymer modification on bitumen viscosity, "Fuel" 1997, 76(14–15), pp. 1353–1359.
[135] Lu X., Isacsson U.: Rheological characterization of styrene-butadienestyrene copolymer modified bitumens, "Construction and Building Materials" 1997, 11(1), pp. 23–32.
[136] Lu X., Isacsson U.: Chemical and rheological evaluation of ageing properties of SBS polymer modified biţumens, "Fuel" 1998, 77(9–10), pp. 961–972.
[137] Lu X., Isacsson U.: Modification of road bitumens with thermoplastic polymers, "Polymer Testing" 2001, 20, pp. 77–86.
[138] Lu X., Isacsson U.: Effect of ageing on bitumen chemistry and rheology, "Construction and Building Materials" 2002, 16, pp. 15–22.
[139] Lu X., Isacsson U., Ekblad J.: Influence of polymer modification on low temperature behaviour of bituminous binders and mixtures, "Materials and Structures" 2003, 36, pp. 652–656.
[140] Lu X., Isacsson U., Ekblad J.: Low-temperature properties of styrene-butadiene-styrene polymer modified bitumens, "Construction and Building Materials" 1998, 12, pp. 405–414.
[141] Luxemburg F.: Lime Hydrate as an Additive to Improve the Adhesion of Bitumen to the Aggregates, II International Conference "Durable and Save Road Pavements", 15–16.05.1996 Kielce (Poland), pp. 296–302.
[142] Mackiewicz P.: Ocena deformacji mieszanek mineralno-asfaltowych na podstawie parametrów reologicznych, „Drogownictwo” 2005, 10, s. 286–290.
[143] Mackiewicz P., Szydło A.: Effect of load repeatability on deformation resistance of bituminous mixtures in creep and rutting tests, "Archives of Civil Engineering" 2003, XLIX, pp. 35–51.
[144] Masad E., Huang C.-W., Airey G., Muiana A.: Nonlinear viscoelastic analysis of unaged and aged asphalt binders, "Construction and Building Materials" 2008, 22, pp. 2170–2179.
[145] Mastrofini D., Scarsella M.: The application of rheology to the evaluation of bitumen ageing, "Fuel" 2000, 79, pp. 1005–1015.
[146] Maupin G.W. jr.: Effectiveness of Antistropping Additives in the Field, Report VTRC 96-R5, Virginia Transportation Research Council, Charlottesville (USA) 1995.
[147] McCann M., Sebaaly P.E.: Evaluating the performance of lime in hot-mix asphalt mixtures, Proceedings American Soc. Civil Engineers Meeting on Airfield and Highway Pavements, 2006, pp. 614–624.
[148] McNichols D.: Paving the Way: Asphalt in America, National Asphalt Pavement Association, Lanham-Maryland (USA) 2005.
[149] Mieczkowski P.: Exchange of Heat in the Process of HMA Compaction, "The Baltic Journal of Road and Bridge Engineering" 2010, 5(4), pp. 191–198.
[150] Mohammad L.N., Saadeh S., Kabir M., Othman A.: Mechanistic properties of hot mix asphalt mixtures containing hydrated lime, "Transportation Research Record" 2008, 2051, pp. 49–63.
[151] Morea F., Agnusdei J.O., Zerbino R.: Comparison of methods for measuring zero shear viscosity in asphalts, "Materials and Structures" 2010, 43, pp. 499–507.
[152] Motiejíinas A., Paliukaitě M., Vaitkus A., Čygas D., Laurinavičius A.: Research on The Dependence of Asphalt Pavement Stiffness Upon The Temperature of Pavement Layers, "The Baltic Journal of Road and Bridge Engineering" 2010, 5(1), pp. 50–54.
[153] Mouillet V., Farcas F., Besson S.: Ageing by UV radiation of an elastomer modified bitumen, "Fuel" 2008, 87, pp. 2408–2419.
[154] Mouillet V., Lamontahne J, Durrieu F., Planche J., Lapalu L.: Infrared microscopy investigation of oxidation and phase evolution in bitumen modified with polymers, "Fuel" 2008, 87, pp. 1270–1280.
[155] Navarro F.J., Partal P., Martinez-Boza F., Gallegos C.: Thermo-rheological behavior and storage stability of ground tire rubber-modified bitumens, "Fuel" 2004, 83, pp. 2041–2049.
[156] Navarro F.J., Partal P., Martinez-Boza F., Valencia C., Gallegos C.: Rheological characteristics of ground tire rubber-modified bitumens, "Chemical Engineering Journal" 2002, 89, pp. 53–61.
[157] Olard F., Di Benedetto H., Dony A., Vaniscote J.-C.: Properties of bituminous mixtures at low temperatures and relations with binder characteristics, "Materials and Structures" 2005, 38, pp. 121–126.
[158] Oliver H.W.J.: Results of road trials of two asphalt antioxidants, "Transportation Research Record" 1995, 1488, pp. 96–102.
[159] Ostrowski P., Boratyński J., Goroł J.: Znaczenie rozpoznania warunków klimatycznych w projektowaniu mieszanek mineralno-asfaltowych, „Drogownictwo” 2013, 4, s. 99–105.
[160] Ouyang C., Wang S., Zhang Y., Zhang Y.: Improving the aging resistance of styrene-butadiene-styrene tri-block copolymer modified asphalt by addition of antioxidants, "Polymer Degradation and Stability" 2006, 92, pp. 795–804.
[161] Panda M., Mazumdar M.: Engineering properties of EVA-modified bitumen binder for paving mixes, "Journal of Materials in Civil Engineering" 1999, 5, pp. 131–137.
[162] Petresen J.C., Plancher H., Hansberg P.M.: Lime treatment of asphalt to reduce age hardening and improve flow properties, Proc. Association Asphalt Paving Technologists, 1987, 56, pp. 632–653.
[163] Piasta Z., Lenarcik A.: Application of statistical multi-criteria optimization in design concretes [in:] Optimization methods for material design of cement-based composites, ed. by A.B. Brandt, E & FN Spon, London – New York 1998, pp. 150–166.
[164] Pickering K., Sebaaly P.E., Stroup-Gardiner M., Epps A.: Evaluation of new generation of antistropping additives, "Transportation Research Record" 1992, 1342, pp. 26–34.
[165] Piłat J.: Wpływ właściwości mączek mineralnych na kształtowanie cech technicznych kompozytów mineralno-asfaltowych, Prace naukowe Politechniki Warszawskiej, nr 126, 1994, 98 s.
[166] Piłat J., Kalabińska M., Radziszewski P.: Mieszanki mineralno-asfaltowe z dodatkiem miału gumowego i wapna hydratyzowanego, Materiały Budowlane, nr 11, 2000. s. 60–62.
[167] Piłat J., Król J.:The evaluation of ageing processes of the polymer modified bitumen by image analysis, "Foundations of Civil and Environmental Engineering" 2008, 11, s. 113–122.
[168] Piłat J., Król J., Radziszewski P., Kowalski K., Sarnowski M.: Badania sztywności pełzania asfaltów w reometrze zginanej belki (BBR), „Drogownictwo” 2010, 3, s. 75–80.
[169] Piłat J., Radziszewski P.: Nawierzchnie asfaltowe, WKŁ, Warszawa 2010, 540 s.
[170] Planche J.P., Anderson D.A., Gauthier G., Le Hir Y.M., Martin D.: Evaluation of fatigue properties of bituminous binders, "Materials and Structures" 2004, 37, pp. 356–359.
[171] Plancher H., Green E.L., Petersen J.C.: Reduction of oxidation hardening of asphalts by treatment with hydrated lime – a mechanistic study, Proc. Association Asphalt Paving Technologists, 1976, 45, pp. 1–24.
[172] Polacco G., Berlincioni S., Biondi D., Stastna J., Zanzotto L.: Asphalt modification with different polyethylene-based polymers, "European Polymer Journal" 2005, 41, pp. 2831–2844.
[173] Polewska B.: Wpływ rodzaju kruszywa na szorstkość nawierzchni asfaltowe, „Drogownictwo” 1989, 7, s. 129–130.
[174] Pszczoła M., Judycki J.: Badania mieszanek mineralno-asfaltowych w niskiej temperaturze, „Drogownictwo” 2013, 3, s. 80–85.
[175] Pszczoła M.: Spękania niskotemperaturowe warstw asfaltowych nawierzchni, „Drogi i Mosty” 2006, 3, s. 73–110.
[176] Radziszewski P.: Modelowanie trwałości zmęczeniowej modyfikowanych kompozytów mineralno-asfaltowych, Rozprawy Naukowe, nr 45, Wydawnictwa Politechniki Białostockiej, Białystok 1997.
[177] Radziszewski P.: Modified asphalt mixtures resistance to permanent deformations, "Journal of Civil Engineering and Management" 2007, 13(4), pp. 307–3 15.
[178] Radziszewski P.: Wpływ modyfikacji elastomerem SBS na właściwości reologiczne lepiszczy asfaltowych, „Polimery” 2008, 53(7–8), s. 559–563.
[179] Radziszewski P.: Wpływ udziału lepiszczy modyfikowanych elastomerem SBS na mrozoodporność starzonych mieszanek mineralno-asfaltowych, „Polimery” 2008, 53(10), s. 749–753.
[180] Radziszewski P.: Wpływ starzenia na właściwości lepko sprężyste asfaltów modyfikowanych, „Drogownictwo” 2008, 8, s. 259–263.
[181] Radziszewski P., Kalabińska M., Piłat J.: Zastosowanie lepiszczy gumowo-asfaltowych w drogownictwie, „Drogownictwo” 2001, 3, s. 73–77.
[182] Radziszewski P., Kalabińska M., Piłat J.: Ocena kohezji lepiszczy drogowych na podstawie badania ciągliwości w funkcji temperatury, „Drogi i Mosty” 2002, 1, s. 101–113.
[183] Radziszewski P., Plewa A.: Wpływ czasu wygrzewania asfaltu modyfikowanego miałem gumowym na jego właściwości lepko sprężyste, „Drogownictwo” 2003, 3, s. 86–49.
[184] Rasmussen R.O., Lytton R.L., Chang G.K.: Method to Predict Temperature Susceptibility of an Asphalt Binder, "Journal of Materials in Civil Engineering" 2002, 5–6, pp. 246–252.
[185] Richardson C.: The Modern Asphalt Pavement, 2nd ed., New York 1980.
[186] Ryś D.: Pojazdy przeciążone na polskich drogach, „Drogownictwo” 2012, 12, s. 400–404.
[187] Sainton A., Puiatti D., Walter D.: Modification du bitumen et des enrobes bitumineux par ajout de chaux hydrate, „Revue Generale des Routes et Aerodromes” 1999, 770, p. 3–10.
[188] Schellenberg K., Eulitza H.J.: Verbesserung von Asphalteigenschaften durch Einsatz von Kalkhydrat, „Bitumen” 1999, 1, s. 17–20.
[189] Scholten E.J., Vonk W., Korenstra K.J.: Towards Gteen Pavements with Novel Class of SBS Polymers for Enhanced Effectiveness in Bitumen and Pavement Performance, "International Journal of Pavement Research and Technology", 3(4), pp. 216–222.
[190] Sebaaly P.E.: Comparison of Lime Liquid Additives on the Moisture Damage of Hot Mix Asphalt Mixtures, National Lime Association, Arlington-Virginia (USA) 2007.
[191] Sebaaly P.E., Hitti E., Weitzel D.: Effectiveness of lime in hot-mix asphalt pavements, "Transportation Research Record", 1832, 2003, pp. 34–41.
[192] Sebaaly P.E., Litte D.N., Epps J.A.: The Benefis of Hydrated Lime in Hot Mix Asphalt, Arlington (USA) 2006.
[193] Sebaaly P.E., Litte D.N., Epps J.A.: The Benefis of Hydrated Lime in Hot Mix Asphalt, Arlington (USA) 2006.
[194] Sengoz B., Isikyakar G.: Analysis of styrene-butadiene-styrene polymer modified bitumen using fluorescent microscopy and conventional test methods, "Journal of Hazardous Materials" 2008, 150, pp. 424–432.
[195] Sengoz B., Isikyakar G., Evaluation of the properties and microstructure of SBS and EVA polymer modified bitumen, "Construction and Building Materials" 2008, 22, pp. 1897–1905.
[196] Sewing D.: Verbesserung von Asphaltbelagen mit Kalkhydrat. Neue Ergebnisse aus dem Glarnerland, „Strasse und Verkehr” 2006, 5, May, s. 19–22.
[197] Shalaby A.: Modeling short-term aging of asphalt binders using the rolling thin film oven test, "Canadian Journal of Civil Engineering" 2002, 29, pp. 135–144.
[198] Shenoy A.: A dynamic oscillatory test that fulfills the objective of the elastic recovery test for asphalt binders, "Materials and Structures" 2008, 41, pp. 1039–1049.
[199] Silva L.S., Forte M.M.C., Vignol L.A., Cardozo N.S.C.: Study of rheological properties of pure and polymer-modified Brazilian asphalt binders, "Journal of Materials Science" 2004, 39, pp. 539–546.
[200] Słowik M.: Modeling of the inverse creep of road bitumen modified with SBS copolymer, "The Baltic Journal of Road and Bridge Engineering" 2012, 7(1), pp. 68–75.
[201] Słowik M., Adamczak P.: Ocena wpływu starzenia krótkoterminowego na właściwości asfaltów drogowych modyfikowanych elastomerem SBS, „Drogi i Mosty” 2007, 1, s. 41–58.
[202] Stefańczyk B.: Strukturo-mechaniczne właściwości asfaltów w szerokim zakresie temperatur, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin 1989.
[203] Stefańczyk B.: Materiały drogowe, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin 1989.
[204] Stefańczyk B.: Badania kohezji asfaltów na wapieniu, Materiały XXXVI Konferencji Naukowej KILiW PAN, Krynica 1990.
[205] Stefańczyk B.: Beton asfaltowy, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin 1990.
[206] Stefańczyk B.: Investigations of adhesion of asphalt to mineral materials, "Archives of Civil Engineering" 1997, XXXVIII, t. 1–2.
[207] Stefańczyk B., Mieczkowski P.: Mieszanki mineralno-asfaltowe, WKiŁ, Warszawa 2009.
[208] Stienss M., Judycki J.: Mieszanki mineralno-asfaltowe na ciepło – przegląd dodatków, „Drogownictwo” 2010, 7–8, s. 227–232.
[209] Stroup-Gardiner M., Epps J.A.: Four variables that affect the performance of lime in asphalt aggregate mixtures, "Transportation Research Records" 1987, 1115, pp. 12–22.
[210] Stroup-Gardiner M., Epps J.A.: Effect of lime on asphalt concrete performance, Proc. American Soc. Civil Engineers Materials Congress, 1990, USA, pp. 921–930.
[211] Stroup-Gardiner M., Newcomb D.: Comparison of dolomitic and normally hydrated lime as antistropping additives, "Transportation Research Records" 1990, 1269, pp. 56–68.
[212] Sybilski D.: Kohezja i sprężystość asfaltów modyfikowanych polimerami, prace IBDiM, 2, 1992, s. 5–18.
[213] Sybilski D.: Wpływ polimerów na odporność nawierzchni bitumicznej na powstawanie deformacji trwałych, prace IBDiM, 2, 1992, s. 21–44.
[214] Sybilski D.: Zastosowanie metod SHRP do oceny nawierzchni dróg w Polsce, IBDiM, 50, 2000, 168 s.
[215] Sybilski D., Bańkowski W.: Temperatura równoważna nawierzchni asfaltowej ze względu na zmęczenie w polskich warunkach klimatycznych, „Drogownictwo” 2004, 6, s. 179–184.
[216] Sybilski D., Bańkowski W., Horodecka R., Mirski K., Wróbel A.: Ocena porównawcza właściwości funkcjonalnych asfaltów i polimeroasfaltów oraz mieszanek mineralno-asfaltowych, cz. 1, Lepiszcza, „Drogownictwo” 2003, 7, s. 224–229.
[217] Sybilski D., Bańkowski W., Horodecka R., Mirski K., Wróbel A.: Ocena porównawcza właściwości funkcjonalnych asfaltów i polimeroasfaltów oraz mieszanek mineralno-asfaltowych, cz. 2, Mieszanki, „Drogownictwo” 2003, 8, s. 243–246.
[218] Sybilski D., Bańkowski W., Hrodecka R., Wróbel A., Mirski K.: Metoda modyfikacji mieszanki mineralno-asfaltowej gumą z zastosowaniem dodatku ,,tecRoad”, „Drogownictwo” 2011, 6, s. 189–193.
[219] Sybilski D., Mechowski T.: Ocena trwałości mieszanek mineralno-asfaltowych z różnymi kruszywami, prace IBDiM, nr 3–4, Warszawa 1998, s. 63–107.
[220] Sybilski D., Mechowski T.: Właściwości przeciwpoślizgowe nawierzchni a technologia wykonania warstwy ścieralnej, prace IBDiM, nr 3–4, Warszawa 1998, s. 109–143.
[221] Tylman E.: Technologia materiałów i nawierzchni drogowych, WKiŁ, Warszawa 1989, 678 s.
[222] Valkering C.P., Vonk W.C., Whiteoak C.D.: Dense Asphalt. Improved asphalt properties using SBS modified bitumens, "Shell Bitumen Review" 1992, 66, pp. 9–11.
[223] Vansteenkisten S., Vanslstraete A.: Properties of fillers: relationship with laboratory perfomance in hot mix asphalt, "Journal Association Asphalt Paving Technologists" 2008, 77, pp. 361–398.
[224] Verhasselt A., Verhelst F., Sainton A.: Modification du bitumen et des enrobes bitumineux par ajout de chaux hydrate, Proceedings 19eme Congres Belge de la Route, September 2001, Genval.
[225] Verhasselt A., Puiatti D.: Effect of hydrated lime on ageing behaviour of bituminous mastics, Proceedings 3rd Euroasphalt and Eurobitume Congress, Vol. 1, paper 108, Vienna 2004, pp. 746–756.
[226] Vural Kok B., Yilmaz M.: The effect of using lime and styrene-butadiene-styrene on moisture sensitivity resistance of hot mix asphalt, "Construction Building Materials" 2009, 23, pp. 1999–2006.
[227] Wasiuddin N.M., Saha R., King W. jr., Mohammad L.: Effects of Temperature and Shear Rate on Viscosity of Sasobit-Modified Asphalt Binders, "International Journal of Pavement Research and Technology" 2012, 5(6), pp. 369–378.
[228] Westfal L.: Skały węglanowe Polski, „Renowacje i Zabytki” 2007, 3, s. 147–158.
[229] Widyatmoko I., Elliott R.: Characteristics of elastomeric and plastomeric binders in contact with natural asphalts, "Construction and Building Materials" 2008, 22, pp. 239–249.
[230] Wisneski M.L., Chaffin J.L., Davison R.R., Bullin J.A., Glover C.J.: Use of lime in recycling asphalt, "Transportation Research Record" 1996, 1535, pp. 117–123.
[231] Witczak M.W., Bari J.: Development of a Master Curve (E*) Database for Lime Modified Asphaltic Mixtures, Arizona State University Research Report, 2004.
[232] Wong W.G., Han H., He G., Wang K.C.P., Lu W.: Rutting response of hot mix asphalt to generalized dynamic shear module of asphalt binder, "Construction and Building Materials" 2004, 18, pp. 399–408.
[233] Wu S., Li B., Chen Z., Huang X.: Influence of conductive additive on temperature susceptibility of asphalt binders, "Journal of Central South University of Technology" 2008, 15(1), pp. 479–482.
[234] Wu S., Pang L., Mo L., Chen Y., Zhu G.: Influence of aging on the evolution of structure, morphology and rheology of base and SBS modified bitumen, "Construction and Building Materials" 2009, Vol. 23, Issue 2, pp. 1005–1010.
[235] Wortelboer J.P., Hoppen H.J., Ramond G., Pastor M.: Rheological properties of bitumen/filler mixtures, Proceedings 1st Euroasphalt and Eurobitum Congress, paper 4.079, 1996.
[236] Xiao Y., van de Ven M.F.C., Molenaar A.A.A., Su Z., Chang K.: Design approach for epoxy modified bitumen to be used in antiskid surfaces on asphalt pavement, "Construction and Building Materials" 2013, 41, pp. 516–525.
[237] Xiao Y., van de Ven M.F.C., Molenaar A.A.A., Su Z., Zandvoort F.: Characteristics of two-component epoxy modified bitumen, "Materials and Structures" 2011, 44,
pp. 611–622.
[238] Yildirim Y.: Polymer modified asphalt binders, "Construction and Building Materials" 2007, 21, pp. 66–72.
[239] Zhu X.-q., Lu C.-h., Liang M.: Rheological Property of Bitumen Modified by the Mixture of the Mechanochemically Devulcanized Tire Rubber Powder and SBS, "Journal of Materials in Civil Engineering" 2009, 11, pp. 699–705.
[240] Zieliński K.: Effect of styrene-butadiene-styrene content on the adhesion properties of bitumen before and after heat aging, "Canadian Journal of Civil Engineering" 2008, 35, pp. 454–460.
[241] Zivorad R. Lazic: Design of Experiments in Chemical Engineering, Wiley-VCH Verlag GmbH & Co. KGaA, 2004.
[242] Asphalt Institute, The Asphalt Handbook, Lexington-Kentucky (USA) 1947.
[243] ASTM D. 4867. Standard Test Method for Effect of Moisture on Asphalt Paving Mixtures, Annual Book of ASTM Standards, Vol. 04.03.1995, 86 p.
[244] Dz. U. Nr 43. Rozporządzenie Nr 430 Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie.
[245] Instrukcja pomiaru tekstury nawierzchni za pomocą piasku kalibrowanego, prace IBDiM, nr 4, Warszawa 1977, s. 85–91.
[246] Kruszywo, wypełniacz, wapno. Poradnik drogowo-budowlany, Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego, Kraków 2012, 51 s.
[247] Wapno hydratyzowane. Sprawdzony dodatek do trwałych nawierzchni asfaltowych, EuLA, 2011, 78 s.
[248] System Oceny Stanu Nawierzchni, GDDP, Warszawa 2001, 8 s.
[249] Warunki Techniczne Wykonania Warstwy Podbudowy z Mieszanki Mineralno-Cementowo-Emulsyjnej (M-C-E), nr 61, IBDiM, 1999, 44 s.
[250] WT-1. Wymagania Techniczne. Kruszywa do mieszanek mineralno-asfaltowych i powierzchniowych utrwaleń na drogach krajowych, GDDKiA, Warszawa 2010.
[251] WT-2. Wymagania Techniczne. Mieszanki mineralno-asfaltowe, GDDKiA, Warszawa 2010.
[252] Zasady wykonania nawierzchni z mieszanki SMA (ZW-SMA 95), nr 49, IBDiM, Warszawa 1995, 20 s.
[253] Zestaw pomiarowy do badania przyczepności nawierzchni drogowych – SRT 3, IBDiM, Warszawa 1992, 16 s.
[254] PN-B-11112:1996 Kruszywa mineralne. Kruszywa łamane do nawierzchni drogowych.
[255] PN-S-96025:2000 Drogi samochodowe i lotniskowe. Nawierzchnie asfaltowe.
[256] PN-EN 1259-1:2010 Asfalty i lepiszcza asfaltowe. Wymagania dla asfaltów drogowych.
[257] PN-EN 13043 Kruszywa do mieszanek bitumicznych i powierzchniowych utrwaleń stosowanych na drogach, lotniskach i innych.
[258] PN-EN 13108 Mieszanki mineralno-asfaltowe.
[259] PN-EN 459-1:2003 Wapno budowlane. Wymagania.
[260] PN-EN 1259-3:2009 Asfalty i lepiszcza asfaltowe. Oznaczanie temperatury łamliwości metoda Fraassa.
[261] PN-EN 13398:2012 Asfalty i lepiszcza asfaltowe. Oznaczanie nawrotu sprężystego asfaltów modyfikowanych.
[262] PN-EN 13589:201 1 Asfalty i lepiszcza asfaltowe. Oznaczanie siły rozciągania asfaltów modyfikowanych, metoda z duktylometrem.
[263] PN-EN 12593:2012 Asfalty i lepiszcza asfaltowe. Lepkość dynamiczna.
[264] PN-EN ł 426: 2009 Asfalty i lepiszcza asfaltowe. Oznaczanie penetracji igłą.
[265] PN-EN 1427:2009 Asfalty i lepiszcza asfaltowe. Oznaczanie temperaturymięknienia. Metoda Pierścień i Kula.
[266] PN-EN 14770:2012 Asfalty i lepiszcza asfaltowe. Oznaczanie zespolonego modułu ścinania i kąta przesunięcia fazowego. Reometr dynamicznego ścinania (DSR) (oryg.).
[267] PN-EN 14771:2012 Asfalty i lepiszcza asfaltowe. Oznaczanie sztywności pełzania przy zginaniu. Reometr zginanej belki (BBR) (oryg.).
[268] PN-EN 14023:2011 Asfalty i lepiszcza asfaltowe. Zasady klasyfikacji asfaltów modyfikowanych polimerami.
[269] PN-EN 13632:2012 Asfalty i lepiszcza asfaltowe. Wzrokowa ocena zdyspergowania polimeru w asfaltach modyfikowanych polimerami.
[270] PN-EN 13703:2009 Asfalty i lepiszcza asfaltowe. Oznaczanie energii odkształcenia.
[271] PN-EN 13036-1:2010 Cechy powierzchniowe nawierzchni drogowych i lotniskowych. Metody badań. Część 1: Pomiar głębokości makrotekstury metodą objętościową.
[272] PN-EN 13036-4:2011 Drogi samochodowe i lotniskowe. Metody badań. Część 4: Metoda pomiaru oporów poślizgu/poślizgnięcia na powierzchni: Próba wahadła.
[273] BN-68/8931-04 Drogi samochodowe. Pomiar równości nawierzchni planografem i łatą.
[274] Wymagania Techniczne. Nawierzchnie Asfaltowe Drogowe i Lotniskowe, 2008
[275] PN-EN 13632:2012 Asfalty i lepiszcza asfaltowe. Wzrokowa ocena zdyspergowania polimeru w asfaltach modyfikowanych polimerami.
[276] PN-EN 12697-8 Mieszanki mineralno-asfaltowe. Metody badań mieszanek mineralno-asfaltowych na gorąco. Cześć 8: Oznaczenie wolnych przestrzeni.
[277] AASHTO T283 Standard Method of Test for Resistance of Compacted Hot Mix Asphalt (HMA) to Moisture-Induced Damage.
[278] Aprobata Techniczna IBDiM nr AT/2008-03-0333. Środek adhezyjny do asfaltów drogowych TERAMIN 14.