Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[35932] Artykuł:

Identyfikacja parametryczna modeli matematycznych silników ze wzbudzeniem od magnesów trwałych

(Parametric identification of PM motor mathematical models)
Czasopismo: Przegląd Elektrotechniczny   Tom: 88, Zeszyt: 4b, Strony: 224-229
ISSN:  0033-2097
Wydawca:  WYDAWNICTWO SIGMA-N O T SP Z O O, UL RATUSZOWA 11, PO BOX 1004, 00-950 WARSAW, POLAND
Opublikowano: 2012
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Procent
udziału
Liczba
punktów
Tadeusz Stefański orcid logoWEAiIKatedra Systemów Sterowania i Zarządzania *****507.50  
Łukasz Zawarczyński orcid logoWEAiIKatedra Systemów Sterowania i Zarządzania *****507.50  

Grupa MNiSW:  Publikacja w czasopismach wymienionych w wykazie ministra MNiSzW (część A)
Punkty MNiSW: 15
Klasyfikacja Web of Science: Article


Web of Science Logo Web of Science     Web of Science LogoYADDA/CEON    
Słowa kluczowe:

modele matematyczne silników  identyfikacja parametryczna  silnik BLDC  silnik PMSM 


Keywords:

motor mathematical models  parametric identification  BLDC motor  PMSM motor 



Streszczenie:

Analizowano problem modelowania matematycznego i identyfikacji parametrycznej silników ze wzbudzeniem od magnesów trwałych, tj. silnika bezszczotkowego prądu stałego z komutatorem elektronicznym (BLDC) oraz silnika synchronicznego (PMSM). Silniki zasilano z falownika napięcia. Do identyfikacji parametrycznej modeli matematycznych silników zastosowano numeryczną metodę optymalizacji statycznej Box'a (metoda complex). Badania laboratoryjne przeprowadzono w układzie napędowym z silnikami o mocy 3 kW.




Abstract:

The problem of mathematical modelling and parametric identification of brushless dc (BLDC) and permanent magnet synchronous (PMSM) motors was analysed. Identified parameters were determined on the base of the appropriate measurements of the motor quantities in transient and steady state. The numerical Box's method of static optimisation has been applied in parametric identification of the motor mathematical models (complex method). The experimental verification was carried out for the laboratory model of the inverter-fed motor drives (3 kW).



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
[1] Boldea I, Nasar S.A, Electric Drives. CRC Press LLC, (1999)
[2] Miller T.J., Brushless Permenent-Magnet and Reluctance Motor Drives. Oxford, (1989)
[3] Sobieraj T., Metoda wyznaczania indukcyjności w silnikach typu IPMSM. Mat. VIII Konferencji SENE'2007, Łódź (2007), str. 433-438
[4] Cavagnino A., Lazzari M., Profumo F., Tenconi A., Axial Flux Interior PM Synchronous Motor: Parameter Identification and Steady-State Performance Measurements. IEEE Trans. On Industry Applications, Vol. 36, No. 6, (2000), str. 1581-1588
[5] Szkolny S., Identyfikacja parametrów, modelowanie i analiza stanów pracy silnika tarczowego wzbudzanego wysokoenergetycznymi magnesami trwałymi. Rozpr. doktorska. Politechnika Szczecińska (2007)
[6] Box M. J., A new method of constrained optimisation and a comparison with other methods. The Computer Journal, No. 8, (1965), str. 42-52
[7] Krykowski K., Piwowarczyk R., Radczuk Cz., Poszerzenie zakresu prędkości silnika bazszczotkowego prądu stałego z magnesami trwałymi (PM BLDC) przez zastosowanie przekształtnika podwyższającego BOOST. Materiały Krajowej Konferencji Naukowej SENE, Łódź (2007), str. 259-266
[8] Hemati N., Leu M.C., A complete Model Characterisation of Breushless DC Motors. IEEE Trans. On Industry Appl., Vol. 28, No. 1, (1992), pp 172-180
[9] Stefański T., Zawarczyński Ł., Identyfikacja parametryczna modelu matematycznego silnika bezszczotkowego prądu stałego. Pomiary Automatyka Kontrolna, nr 1, (2011), str. 109- 113