Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
[37152] Artykuł: The System for Monitoring a Vehicle State with the Use of Relational Cognitive Map(SYSTEM MONITOROWANIA STANU POJAZDU Z UŻYCIEM RELACYJNEJ MAPY KOGNITYWNEJ)Czasopismo: TTS. Technika Transportu Szynowego Zeszyt: 9, Strony: 1731-1740 ISSN: 1232-3829 Opublikowano: 2012 Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Grupa MNiSW: Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B) Punkty MNiSW: 4 Słowa kluczowe: Identyfikacja aktualnego i przewidywanego stanu pojazdu ma kluczowe znaczenie dla jego prawidłowej eksploatacji. Jest to zagadnienie istotne zwłaszcza z punktu widzenia procesu podejmowania decyzji odnośnie koniecznych prac naprawczych i obsługowych. Rosnący stopień złożoności konstrukcyjnej pojazdów powoduje wzrost poziomu niepewności decyzji podejmowanych w klasycznym trybie  opartym na prostej obserwacji symptomów  co z kolei skłania do poszukiwania bardziej odpowiednich metod monitorowania  |
Identification of the current and the projected condition of the vehicle has crucial meaning to its proper exploitation. This is an issue of particular importance from the point of view of decisionmaking on the necessary repair and maintenance work. The growing complexity of vehicles design increases the level of uncertainty of the decisions taken in the classic mode, which is based on the simple observation of symptoms, which in turn stimulates the search for more appropriate methods of monitoring the state and supporting decision process. The article is devoted to the presentation of a certain method of decisional monitoring of a vehicle state based on the interpretation of diagnostic signals from the sensors by the mathematical model, which uses the relational cognitive map for reproducing the interactions of key elements of vehicle electrical equipment. The paper presents mathematical foundations, construction assumptions and an example of work of the monitoring system.
The work was carried out in the framework of the research project No. N N510 468136.