Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Streszczenie: W pracy przedstawiono wyniki analizy regulacji położenia w układzie elektrohydraulicznym, ze sprężystym połączeniem masy z tłoczyskiem siłownika. Specyfiką układów o niesztywnym połączeniu masy obciążenia jest występowanie słabo tłumionego stanu nieustalonego. Analizowano dynamikę procesu regulacji położenia masy w warunkach jej sztywnego i niesztywnego połączenia z tłoczyskiem siłownika. W analizie uwzględniono układy regulacji położenia z klasycznymi algorytmami regulatorów. Zamieszczono modele matematyczne, wyniki identyfikacji parametrycznej oraz analizę procesu regulacji położenia masy.
Abstract: The problems of mathematical modelling, parametric identification and control of electrohydraulic position system with elastic connection of piston rod and load mass were analysed. Linear mathematical models of the input-output type of the electrohydraulic system are presented. For identification of mathematical model parameters a numerical static optimisation method was used. The structure of control systems for damping mass vibration with conventional PID type were taken into consideration.
B I B L I O G R A F I A1. Gierlotka K., Zaleśny P.: Dodatkowe sprzężenia zwrotne w układach napędowych z połączeniem sprężystym. Z.N. Politechniki Śląskiej, ser. Elektryka z.147, Gliwice 1996, 31-44.
2. Stefański T.: Problemy identyfikacji i sterowania napędami elektrohydraulicznymi. Kierunki rozwoju napędów hydraulicznych i konstrukcji maszyn roboczych, redakcja A.Garbacik. Fluid Power Net Publication, Kraków, 1999, 113-161.
3. Stefański T., Brzezińska A.: Problem tłumienia oscylacji w stanie nieustalonym układu silnik indukcyjny-masa obciążenia. Wydawnictwo Instytutu Badań Systemowych PAN. Warszawa 2005, 243-248.
4. Stefański T., Sikora K.: Mathematical model of electrohydraulic system with elastic connection of piston and load mass. Proc. Int. Conference on Mathematical Models in Automation and Robotics, Szczecin 2000, 501-506.
5. Stefański T.: Problem of Modelling and Control of the Induction Motor with Nonstiff Coupling of the Load Mass. Power Rlectronics and Electrical Drives. Polish Academy of Sciences. Wrocław 2007, 291-303.
6. Szabat K.: Analiza porównawcza właściwości dynamicznych napędu z połączeniem sprężystym i różnego rodzaju regulatorami. VI Konferencja Sterowanie w Energoelektronice i Napędzie Elektrycznym. SENE’2003, Łódź 2003, 575-580.
7. Zhang G., Furusho J.: Speed Control of Two-Inertia System by PI/PID Control. IEEE Transaction on Industrial Electronic, vol.47, 2000, No.3, 603-609.