Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
[40552] Artykuł: Stanowisko badawcze napędów elektrohydraulicznych(The laboratory research stand of electrohydraulic drives)Czasopismo: Aparatura badawcza i dydaktyczna Tom: 18, Zeszyt: 1, Strony: 61-67 ISSN: 1426-9600 Opublikowano: 2013 Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Grupa MNiSW: Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B) Punkty MNiSW: 5 YADDA/CEON Słowa kluczowe: silniki elektryczne  napęd elektryczny  napęd hydrauliczny  regulacja prędkości obrotowej  Keywords: electric motor  electric drive system  hydraulic drive system  angular velocity control system  |
Przedstawiono stanowisko laboratoryjne do badań napędów elektrycznych i hydraulicznych. Do napędu pomp o stałej objętości geometrycznej zastosowano podstawowe rodzaje silników, tj. indukcyjny oraz ze wzbudzeniem od magnesów trwałych (synchroniczny i bezszczotkowy prądu stałego), które zasilano z falownika napięcia. Stanowisko wyposażono w typowe hydrauliczne zawory proporcjonalne, w tym: regulacyjny, dławiący, przelewowy oraz rozdzielacz, które umożliwiają uzyskanie różnej konfiguracji funkcjonalnej stanowiska. Do pomiaru wielkości elektrycznych, mechanicznych i hydraulicznych zastosowano specjalizowane, mikroprocesorowe układy pomiarowe. Zaprezentowano możliwości badawcze stanowiska oraz wybrane wyniki badań eksperymentalnych.
The laboratory research stand of electric and hydraulic drives was presented. The basic constructions of inverter-fed drives, asynchronous (80 Hz) and synchronous with the excitation from permanent magnet BLDC and PMSM with power equal to 2,5 kW were used. Electric drives were applied to drive hydraulic pumps (gear and piston). The hydraulic part is controlled by proportional valves: flow control, directional control and direct operated control valve. Specialised measuring system to control and diagnose electric drives, pumps, and another hydraulic elements was applied. The research capabilities of the stand and the example results of experimental tests for the chosen control methods were presented.