Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[41650] Artykuł:

The influence of impurities on the operation of selected fuel ignition systems in combustion engines

(Wpływ zanieczyszczeń paliwa na pracę wybranych układów zapłonowych silników spalinowych.)
Czasopismo: ARCHIVES OF ELECTRICAL ENGINEERING   Tom: 2, Zeszyt: 65, Strony: 349-360
ISSN:  1427-4221
Wydawca:  DE GRUYTER OPEN LTD, BOGUMILA ZUGA 32A ST, 01-811 WARSAW, POLAND
Opublikowano: Czerwiec 2016
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Procent
udziału
Liczba
punktów
Sebastian Różowicz orcid logoWEAiIKatedra Elektrotechniki Przemysłowej i Automatyki**5015.00  
Szymon Tofil orcid logoWMiBMKatedra Inżynierii Eksploatacji i Przemysłowych Systemów Laserowych*5015.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B)
Punkty MNiSW: 15
Klasyfikacja Web of Science: Article


DOI LogoDOI     Web of Science Logo Web of Science    
Słowa kluczowe:

układ zapłonowy  świece zapłonowe  zanieczyszczenia mieszanki paliwowej  wypalanie elektrod 


Keywords:

electrode burning  fuel mixture impurities  ignition system  spark plugs 



Streszczenie:

W pracy podjęto próbę określenia wpływu zanieczyszczeń paliwa na wartość energii wyładowania iskrowego oraz zużycia elektrod świec zapłonowych. Analizie poddano świece zapłonowe w dwóch typowych konfiguracjach układu zapłonowego. Dla analizowanych układów przeprowadzono szereg badań określających zużycie elektrod świec zapłonowych wprowadzając różnego typu zanieczyszczenia do spalanej mieszanki, określono również wartość energii wyładowania iskrowego dla świec nowych oraz wyeksploatowanych.




Abstract:

The paper attempts to determine the impact of fuel impurities on the spark discharge energy and the wear of the spark plug electrode. Spark plugs were analyzed in two typical configurations of the ignition system. A number of tests were conducted to determine the wear of the spark plug electrode exposed to different types of impurities. The spark discharge energy for new and worn spark plugs was determined through calculation.



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
[1] Herner A., Riehl H.J., Analysis of the impact of design solutions and parameters of the ignition system at the spark discharge energy value (in Polish), Warszawa (2003).
[2] Różowicz S., Analysis of the impact of design solutions and parameters of the ignition system at the spark discharge energy value. The doctoral dissertation (in Polish), PŚK (2012).
[3] Stone C, Brown A, Beckwith P., Cycle-by-Cycle Variations in Spark Ignition Engine Combustion – part II: Modeling of Flame Kernel Displacements as a Cause of Cycle-by-Cycle Variations, SAE paper 960613 (1996).
[4] Robinet C, Andrzejewski J, Higelin P. Cycle-to-Cycle Variation Study of an SI Engine Fired by Spark Plug and a Non Conventional Device, SAE paper 972986 (1997).
[5] Hunicz J., Wac E., Kabała J., Comparative studies of new construction of spark plugs (in Polish), 3(2006).
[6] Alger T, Mangold B, Mehta D, Roberts C., The effect of Sparkplug Design on Initial Flame Kernel Development and Sparkplug Performance, SAE paper (2006).
[7] Ezekoye D., Hall M., Matthews R., Railplug Ignition System for Enhanced Engine Performance and Reduced Maintenance, USA (2005).
[8] Han S., Investigation of Cyclic Variations of IMEP under Idling Operation in Spark Ignition Engines, KSME International Journal (2001).
[9] Herweg R, Ziegler G.F.W., Flame Kernel Formation in a Spark-ignition Engine, International symposium COMODIA 90: 173-178 (1990).
[10] Kaniewski J., Fedyczak Z., Modeling and Analysis of Dynamic Properties of the Hybrid Transformer with MRC, Przegląd Elektrotechniczny, 87(1): 45-50 (2011).
[11] Kubiak P., Zalewski M., Laboratory diagnosis of motor vehicles (in Polish), WKŁ (2012).
[12] Lee K, Kim K., Influence of Initial Combustion in SI Engine on Following Combustion Stage and Cycle-by-cycle Variations in Combustion Process, The International Journal of Automotive Technology,2(1): 25-31 (2001).
[13] Lee Y, Boehler J., Flame Kernel Development and Its Effects on Engine Performance with Various Spark Plug Electrode Configurations, SAE paper 2005-01-1133 (2005).
[14] Lee Y, Grimes D, Boehler J, Sparrow J, Flavin C., A Study of the Effects of Spark Plug Electrode Design on 4-cycle Spark-ignition Engine Performance, SAE paper 2000-01-1210 (2000).
[15] Osamura H., Development of Long Life and High Ignitability Iridium Spark Plug, FISITA World Automotive Congress, Paper number F2000A144, Korea (2000).