Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[42890] Artykuł:

Analiza wpływu zmiany parametrów R,L,C strony pierwotnej układu zapłonowego na wartość energii wyładowania iskrowego

(The effect of parameter change of ignition system primary side R, L and C elements on the value of spark discharge energy)
Czasopismo: Przegląd Elektrotechniczny   Tom: 5, Zeszyt: 5/2016, Strony: 216-220
ISSN:  0033-2097
Opublikowano: Maj 2016
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Procent
udziału
Liczba
punktów
Sebastian Różowicz orcid logoWEAiIKatedra Elektrotechniki Przemysłowej i Automatyki**10014.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B)
Punkty MNiSW: 14


DOI LogoDOI    
Słowa kluczowe:

układy zapłonowe  układ nieliniowy  wyładowanie iskrowe  energia 


Keywords:

ignition systems  nonlinear system  spark discharge  energy 



Streszczenie:

W pracy przedstawiono analizę wpływu zmiany parametrów strony pierwotnej układu zapłonowego na wartość energii wyładowania iskrowego. Przeprowadzono również analizę zakresu zmian wartości energii wyładowania iskrowego dla zmiennych wartości wszystkich elementów strony pierwotnej układu. Badania symulacyjne przeprowadzono w autorskim programie opracowanym w środowisku Matlab-Simulink, a zweryfikowano je eksperymentalnie na stanowisku badawczym bateryjnych układów zapłonowych.




Abstract:

The paper discusses how the parameter change of the primary side of the ignition system affects the value of spark discharge energy.
The extent of changes in spark discharge energy values for changing values of all elements of the primary system is analyzed. Simulation studies
are carried out in the program, developed by the authors in Matlab - Simulink and verified experimentally on a test stand for battery ignition systems.



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
[1] Pomykalski Z.: Elektrotechnika samochodów WKŁ 1978
[2] Trzeciak K.: Diagnostyka samochodów osobowych, WKŁ 2013.
[3] Wiak S.: Mechatronika tom II (praca zbiorowa), rozdz.7. Mechatronika pojazdowa,. Łódź 2010, ISBN: 978-83-6043485-7,
[4] Różowicz S.: Analiza wpływu rozwiązań konstrukcyjnych i parametrów układu zapłonowego na wartość energii wyładowania iskrowego, Rozprawa doktorska, PŚK 2012,
[5] Różowicz S.: Wpływ wybranych parametrów strony pierwotnej układu zapłonowego na ograniczenie poziomu emisji i toksyczności spalin Przegląd Elektrotechniczny, 2014, nr.12,72-75.
[6] Konopiński M.: Elektronika w technice motoryzacyjnej WKŁ 1977.
[7] Herner A., Riehl H.J. Elektrotechnika i elektronika w pojazdach samochodowych, Warszawa 2003.
[8] Herner A.: Elektronika w samochodzie, WKŁ, Warszawa 2001.
[9] Kubiak P., Zalewski M.: Pracownia diagnostyki pojazdów samochodowych WKŁ 2012
[10] Niziński S.: Eksploatacja obiektów technicznych, ITeE, Radom 2002.
[11] Dziubiński M.: Badania elektronicznych urządzeń pojazdów samochodowych Wydaw. Naukowe Gabriel Borowski 2004.
[12] Pacholski K.: Elektryczne i elektroniczne wyposażenie pojazdów samochodowych. Część 1. Wyposażenie elektryczne i elektromechaniczne, WKŁ 2009.
[13] Szulborski A.: Sterowanie silników o zapłonie samoczynnym. WKŁ Warszawa 2004.
[14] Osamura H. Development of long life and high ignitability iridium spark plug. In: Seoul 2000 FISITA world automotive congress, Paper number F2000A144, Korea
2000.
[15] Robinet C, Andrzejewski J, Higelin P. Cycle-to-cycle variation study of an si engine fired by spark plug and a non conventional device. SAE paper 972986
1997.
[16] Schneehage G., tłumacz: Trzeciak K.: Czujniki układu sterowania silnika w praktyce warsztatowej, WKŁ 2012.
[17] Stone C, Brown A, Beckwith P. Cycle-by-cycle variations in spark ignition engine combustion – part II: modeling of flame kernel displacements as a cause of cycle-by-cycle variations. SAE paper 960613
1996.