Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[53720] Artykuł:

Model Układu Napędowego z Estymatorem Prędkości Bazującym Na Częstotliwościowej Charakterystyce Indukcyjności Silnika Asynchronicznego

Czasopismo: XXXIX KONFERENCJA Z PODSTAW ELEKTROTECHNIKI I TEORII OBWODÓW   Tom: 1, Strony: 103-104
Opublikowano: 2016
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Procent
udziału
Liczba
punktów
Jarosław Rolek orcid logoWEAiIKatedra Elektrotechniki Przemysłowej i Automatyki**33.00  
Andrzej Kapłon orcid logoWEAiIKatedra Elektrotechniki Przemysłowej i Automatyki**33.00  
Grzegorz Utrata33.00  

Grupa MNiSW:  Recenzowany referat w materiałach konferencji krajowej lub zagranicznej w języku innym niż angielski
Punkty MNiSW: 0



Słowa kluczowe:

estymacja  charakterystyka częstotliwościowa  silnik indukcyjny  układ napędowy. 



Streszczenie:

Występowanie zjawisk: wypierania prądu w prętach klatki jak również nasycenia magnetycznego w rdzeniu wirnika silnika indukcyjnego (SI) powoduje, że parametry elektromagnetyczne silnika, w typowym dla niego
zakresie pracy, nie są stałe. Problem ten nabiera jeszcze większego znaczenia w odniesieniu do silników głębokożłobkowych lub z litym wirnikiem, w przypadku których zjawisko wypierania prądu występujące w przewodzących elementach wirników tych maszyn jest intensywniejsze. Algorytmiczne metody odtwarzające magnetyczne i elektromechaniczne zmienne stanu SI wykorzystujące modele matematyczne oparte na klasycznym schemacie zastępczym maszyny typu T o stałych parametrach charakteryzują się określoną wrażliwością na zmienność parametrów elektromagnetycznych tych silników lub ich błędną identyfikację, co z kolei wpływa na pogorszenie efektywności i niezawodności działania układów napędowych. W publikacji [2] wykazano, iż zmienność parametrów elektromagnetycznych wirnika, wynikająca ze zjawiska wypierania prądu w jego elementach przewodzących, jest jednoznacznie odwzorowywana przez częstotliwościową charakterystykę indukcyjności SI przy dowolnych częstotliwościach napięć zasilających, w rozpatrywanym zakresie pracy silnika. Znajomość tego typu charakterystyki SI pozwala na opracowanie efektywnego estymatora prędkości kątowej o prostej strukturze algorytmu.




B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
1.Orłowska-Kowalska T., Dybkowsk M.: Stator-Current-Based MRAS Estimator for a Wide Range Speed-Sensorless Induction-Motor Drive. IEEE Transactions on Industrial Electronics, vol. 57, issue 4, pp. 1296-1308, 2010. DOI:10.1109/TIE.2009.2031134
2. Rolek J., Utrata G., Kapłon A.: Estimation of Electromagnetic Parameters of an Induction Motor Multi-loop Equivalent Circuit Based on the Machine Inductance Frequency Characteristic. Proceedings of WZEE 2015, Kielce, Polska, pp. 141-146, 2015. DOI:10.1109/WZEE.2015.7394018
3. Utrata G., Rolek J., Kapłon A.: Speed and Rotor Flux Estimation Based on the Induction Machine Inductance Frequency Characteristic – Simulation Studies. Przegląd Elektrotechniczny, 1(12), pp. 242-247, 2015. DOI:10.15199/48.2015.12.62