Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
[53720] Artykuł: Model Układu Napędowego z Estymatorem Prędkości Bazującym Na Częstotliwościowej Charakterystyce Indukcyjności Silnika AsynchronicznegoCzasopismo: XXXIX KONFERENCJA Z PODSTAW ELEKTROTECHNIKI I TEORII OBWODÓW Tom: 1, Strony: 103-104Opublikowano: 2016 Autorzy / Redaktorzy / Twórcy Grupa MNiSW: Recenzowany referat w materiałach konferencji krajowej lub zagranicznej w języku innym niż angielski Punkty MNiSW: 0 Słowa kluczowe: estymacja  charakterystyka częstotliwościowa  silnik indukcyjny  układ napędowy.  |
Występowanie zjawisk: wypierania prądu w prętach klatki jak również nasycenia magnetycznego w rdzeniu wirnika silnika indukcyjnego (SI) powoduje, że parametry elektromagnetyczne silnika, w typowym dla niego
zakresie pracy, nie są stałe. Problem ten nabiera jeszcze większego znaczenia w odniesieniu do silników głębokożłobkowych lub z litym wirnikiem, w przypadku których zjawisko wypierania prądu występujące w przewodzących elementach wirników tych maszyn jest intensywniejsze. Algorytmiczne metody odtwarzające magnetyczne i elektromechaniczne zmienne stanu SI wykorzystujące modele matematyczne oparte na klasycznym schemacie zastępczym maszyny typu T o stałych parametrach charakteryzują się określoną wrażliwością na zmienność parametrów elektromagnetycznych tych silników lub ich błędną identyfikację, co z kolei wpływa na pogorszenie efektywności i niezawodności działania układów napędowych. W publikacji [2] wykazano, iż zmienność parametrów elektromagnetycznych wirnika, wynikająca ze zjawiska wypierania prądu w jego elementach przewodzących, jest jednoznacznie odwzorowywana przez częstotliwościową charakterystykę indukcyjności SI przy dowolnych częstotliwościach napięć zasilających, w rozpatrywanym zakresie pracy silnika. Znajomość tego typu charakterystyki SI pozwala na opracowanie efektywnego estymatora prędkości kątowej o prostej strukturze algorytmu.