Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
[62470] Artykuł: AN INFLUENCE OF SUPPORT WIDTH ON THE SHEAR CAPACITY OF REINFORCED CONCRETE BEAMS(Wpływ szerokości podparcia na nośność na ścinanie belek żelbetowych)Czasopismo: Structure and Environment Tom: 9, Zeszyt: 1, Strony: 5-15 ISSN: 2081-1500 Opublikowano: Maj 2017 Autorzy / Redaktorzy / Twórcy Grupa MNiSW: Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B) Punkty MNiSW: 9 Pełny tekst YADDA/CEON Słowa kluczowe: belki żelbetowe  nośność na ścinanie  szerokość podparcia  Keywords: reinforced concrete beams  shear load capacity  support width  |
W pracy przedstawiono opis wpływu zmiany szerokości podpór, zastosowanych w trakcie badania belek żelbetowych, na wartość kąta θ – kąta nachylenia ściskanych krzyżulców betonowych, odnoszony w praktyce do kąta βr – kąta nachylenia rys ukośnych. Porównanie wykonano na podstawie wyników uzyskanych z badania sześciu belek, w tym czterech o przekroju prostokątnym i dwóch o przekroju teowym. Wykazano istotną zależność pomiędzy zastosowaną szerokością podparcia a zmianą kąta θ wpływającą na zmianę nośności teoretycznej wyznaczanej na podstawie przepisów normowych opartych na modelu kratownicowym, a także na nośność doświadczalną na ścinanie belek, niezależnie od przekroju poprzecznego badanych elementów.
This paper presents an influence of width changes of the supports used during the study of reinforced concrete beams on the value of angle θ – the angle of compressed concrete struts. This value is referred to as angle βr – the angle of diagonal cracks. The comparison was made based on the test results of 6 beams, including four with a rectangular cross-section and two T-beams. A significant correlation was shown between the width of the support and the change of the θ angle. These changes also affected the theoretical shear load capacity calculated by the standards based on the truss model and the experimental shear load capacity of the beams, independently of the beams cross-sections.