Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[70270] Artykuł:

The effect of different ignition cables on spark plug durability

(Wpływ różnych kabli zapłonowych na trwałość świec zapłonowych)
Czasopismo: PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY   Tom: 94, Zeszyt: 4, Strony: 191-195
ISSN:  0033-2097
Opublikowano: Marzec 2018
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Do oświadczenia
nr 3
Grupa
przynależności
Dyscyplina
naukowa
Procent
udziału
Liczba
punktów
do oceny pracownika
Liczba
punktów wg
kryteriów ewaluacji
Sebastian Różowicz orcid logo WEAiIKatedra Elektrotechniki Przemysłowej i Automatyki**Takzaliczony do "N"Automatyka, elektronika, elektrotechnika i technologie kosmiczne10014.0014.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B)
Punkty MNiSW: 14


DOI LogoDOI     Web of Science LogoYADDA/CEON    
Słowa kluczowe:

układy zapłonowe  świece zapłonowe  wyładowanie iskrowe  energia  spaliny 


Keywords:

ignition systems  spark plug  spark discharge  energy  fumes 



Streszczenie:

W artykule przedstawiono wpływ różnych typów przewodów zapłonowych stosowanych w silnikach spalinowych na zużycie elektrod
świec zapłonowych i jakość spalin. Badania i analizy zużycia elektrod przeprowadzono za pomocą skaningu elektronicznego.




Abstract:

The article presents the effect of different types of ignition cables used in combustion engines on the wear of spark plug electrodes and
the quality of exhaust gases. The research and analysis of electrode wear were conducted by electronic scanning.



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
[1] S. Różowicz Sz. Tofil “The influence of impurities on the operation of selected fuel ignition systems in combustion engines” ISTET 2015.
[2] S. Różowicz “ The effect of parameter change of ignition system primary side R,L and C elements on the value of spark discharge energy” (in Polish) Przegląd Elektrotechniczny” ISSN 0033-2097, R. 92 NR 5/2016.
[3] S. Bolkowski, “ Theory of Electrical Circuits” (in Polish)”, WNT 2012.
[4] P. Kubiak, M. Zalewski: “ Diagnostic Workshop of Motor Vehicles” (in Polish). WKŁ 2012
[5 ]N. Radek, Determining the operational properties of steel beaters after electrospark deposition. Eksploatacja i Niezawodność – Maintenance and Reliability 4, 10-16,(2009).
[6] N. Radek, K. Bartkowiak, Performance properties of electrospark deposited carbide-ceramic coatings modified by laser beam. Physics Procedia (Elsevier) 5, 417-423 (2010).
[7] W. Danilczyk, St. Kruczyński, M. Stępniewski, R. Wołoszyn, Evaluation of Pt-NiCr connections on spark plug electrodes. VII International Scientific and Technical Conference "Logistics, transport systems, transport safety" (in Polish) – LOGITRANS 2010, Szczyrk.
[8] A. Zawadzki, S. Różowicz, Application of input – state of the system transformation for linearization of some nonlinear generators, International Journal of Control, Automation and Systems (2015) 13(3):1-8
DOI 10.1007/s12555-014-0026-3.
[9] Różowicz S.: Analysis of the effect of the ignition system construction and parameters on the value of the discharge energy, PhD dissertation (in Polish), PŚK 2012,
[10] Stone C, Brown A, Beckwith P. Cycle-by-cycle variations in spark ignition engine combustion – part II: modeling of flame kernel displacements as a cause of cycle-by-cycle variations. SAE paper 960613
1996.
[11] Robinet C, Andrzejewski J, Higelin P. Cycle-to-cycle variation study of an si engine fired by spark plug and a nonconventional device. SAE paper 972986
1997.
[12] Hunicz J., Wac E., Kabała J., Comparative study of new spark plug designs, operation and reliability. Operation and Reliability (in Polish) 3/2006
[13] Herweg R, Ziegler GFW. Flame kernel formation in a sparkignition engine. In: International sym-posium COMODIA 90
1990. p. 173–8.
[14] Lee K, Kim K. Influence of initial combustion in SI engine on following combustion stage and cycle-by-cycle variations in combustion process. Int J Automot Technol 2001
2(1):25–31.
[15] Lee Y, Boehler J. Flame kernel development and its effects on engine performance with various spark plug electrode configurations. SAE paper 2005-01-1133
2005.
[16] Osamura H. Development of long life and high ignitability iridium spark plug. In: Seoul 2000 FISI-TA world automotive congress, Paper number F2000A144, Korea
2000.