Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[71010] Artykuł:

Use of the mathematical model of the ignition system to analyze the spark discharge, including the destruction of spark plug electrodes.

(Wykorzystanie modelu matematycznego układu zapłonowego do analizy wyładowania iskrowego, w tym zniszczenia elektrod świec zapłonowych)
Czasopismo: Open Physics   Tom: 16, Zeszyt: 16, Strony: 57-62
ISSN:  2391-5471
Opublikowano: Marzec 2018
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Do oświadczenia
nr 3
Grupa
przynależności
Dyscyplina
naukowa
Procent
udziału
Liczba
punktów
do oceny pracownika
Liczba
punktów wg
kryteriów ewaluacji
Sebastian Różowicz orcid logo WEAiIKatedra Elektrotechniki Przemysłowej i Automatyki**Takzaliczony do "N"Automatyka, elektronika, elektrotechnika i technologie kosmiczne10015.0015.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B)
Punkty MNiSW: 15


Pełny tekstPełny tekst     DOI LogoDOI    
Słowa kluczowe:

układ zapłonowy  świece zapłonowe  zanieczyszczenia mieszaniny paliw  mikrostruktura  spawanie laserowe  materiały ogniotrwałe. 


Keywords:

ignition system  spark plugs  fuel mixture impurities  microstructure  laser welding  refractory materials 



Streszczenie:

W artykule przedstawiono wyniki badań analityczno-doświadczalnych wpływu różnych domieszek stosowanych w paliwach na jakość wyładowania iskrowego w różnych konfiguracjach układu zapłonowego. Dla różnych zanieczyszczeń mieszanki paliwowo-powietrznej i konfiguracji określono stopień zużycia materiału elektrody świecy oraz wartość energii wyładowania iskrowego.




Abstract:

The paper presents the results of analytical and experimental studies concerning the influence of different kinds of fuel additives on the quality of the spark discharge for different configurations of the ignition system. The wear of the spark plug electrode and the value of spark discharge were determined for various impurities and configurations of the air-fuel mixture.



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
[1] Różowicz S., Tofil S., Influence of fuel impurities on the consumption of electrodes in spark plugs, 18th International Symposium on Electromagnetic Fields in Mechatronics, Electrical and Electronic Engineering, 14-16 September 2017, Lodz, Poland.
[2] Różowicz S., Tofil Sz., The influence of impurities on the operation of selected fuel ignition systems in combustion engines, Archives of Electrical Engineering, 2016, 65(2), 349-360, DOI: 10.1515/aee-2016-0026.
[3] Robinet C., Andrzejewski J., Higelin P., Cycle-to-Cycle Variation Study of an SI Engine Fired by Spark Plug and a Non Conventional Device, SAE, 1997, 972986
[4] Zawadzki A., Różowicz S., Application of input - State of the system transformation for linearization of some nonlinear generators, Int. J. Contr., Automation and Systems, DOI: 10.1007/s12555-014-0026-3.
[5] Zawadzki A., Różowicz S., Application of input-state of the system transformation for linearization of selected electrical circuits, J. Electr. Eng., 2016, 67, 3, 199-205, DOI: 10.1515/jee2016-0028.
[6] Alger T., Mangold B., Mehta D., Roberts C., The effect of Sparkplug Design on Initial Flame Kernel Development and Sparkplug Performance, SAE, 2006.
[7] Antoszewski B., Tofil Sz., The laser welding of iridium-platinum tips to spark plug electrodes, Proc. SPIE 10159, Laser Technology 2016: Progress and Applications of Lasers, 2016, 10159.
[8] Różowicz S., The effect of parameter change of ignition system primary side R,L and C elements on the value of spark discharge energy (in Polish), Przegląd Elektrotechniczny, ISSN 0033-2097,2016, 5, 92
[9] Różowicz S., Analysis of the effect of the ignition system construction and parameters on the value of the discharge energy, PhD dissertation (in Polish), PŚK 2012
[10] Stone C., Brown A., Beckwith P., Cycle-by-cycle variations in spark ignition engine combustion – part II: modeling of flame kernel displacements as a cause of cycle-by-cycle variations, SAE, 1996, 960613
[11] Robinet C., Andrzejewski J., Higelin P., Cycle-to-cycle variation study of an si engine fired by spark plug and a non-conventional device, SAE, 1997, 972986
[12] Hunicz J., Wac E., Kabała J., Comparative study of new spark plug designs, operation and reliability, Operation and Reliability (in Polish) 2006, 3
[13] Herweg R., Ziegler G.F.W., Flame kernel formation in a sparkignition engine, In: International sym-posium COMODIA 90, 1990, 173-178.
[14] Lee K., Kim K., Influence of initial combustion in SI engine on following combustion stage and cycle-by-cycle variations in combustion process, Int. J. Automot. Technol., 2001, 2(1), 25-31.
[15] Lee Y., Boehler J., Flame kernel development and its effects on engine performance with various spark plug electrode configurations, SAE 2005, 1, 1133