Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
[780] Artykuł: Problem napędu pompy hydraulicznej za pomocą silnika bezszczotkowego prądu stałego(Problem of hydraulic pump drive with the use of brushless dc motor)Czasopismo: Logistyka Zeszyt: 6, Strony: 11688-11696 ISSN: 1231-5478 Opublikowano: Grudzień 2014 Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Grupa MNiSW: Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B) Punkty MNiSW: 10 Pełny tekst |
Analizowano problem napędu pompy tłoczkowej o stałej objętości geometrycznej za pomocą silnika bezszczotkowego prądu stałego z komutatorem elektronicznym. Zamieszczono modele matematyczne wymienionych układów sterowania i problem identyfikacji parametrycznej z zastosowaniem numerycznej metody optymalizacji statycznej. W układach regulacji zastosowano regulatory typu PID, których parametry wyznaczono numerycznie, a dla modeli liniowych – analitycznie. Porównano wyniki sterowania objętościowego i dławieniowego sterowania przepływem. Przedstawiono także wyniki analizy sprawności napędu elektrohydraulicznego z silnikiem BLDC w układzie sterowania objętościowego. Charakterystyki sprawności wyznaczono dla falownika i silnika dla stanu ustalonego silnika. Porównano także sprawność silnika BLDC ze sprawnością silnika PMSM. Badania laboratoryjne przeprowadzono w układzie napędowym z silnikiem o mocy 2,5 kW.
The problem of inverter-fed drive with BLDC motor of hydraulic piston pump with constant displacement pump in hydraulic control system has been analysed. Mathematical models of these control systems and the problem of parametric identification using numerical static optimization methods were presented. In regulation systems PID regulators have been used which parameters had been calculated based on numeric minimisation of given regulation performance indexes and analytical minimisation for linear mathematical models. Results of hydraulic system with volumetric control and throttling flow control have been compared. The results of the efficiency analysis of electrohydraulic drive in the volumetric control system were presented. Efficiency characteristics have been determined for the inverter and motor in steady state of speed. Also the BLDC motor efficiency was compared to PMSM motor efficiency. The laboratory tests were carried out for the BLDC motor with the power of 2,5 kW.