Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[84880] Artykuł:

Analysis of the Impact of Ball Bearing Track Waviness on their Frictional Moment

(Analiza wpływu falistości bieżni łożysk tocznych kulkowych na ich moment oporowy)
Czasopismo: Proceedings of the International Symposium for Production Research 2018   Strony: 218-223
Opublikowano: Sierpień 2018
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Do oświadczenia
nr 3
Grupa
przynależności
Dyscyplina
naukowa
Procent
udziału
Liczba
punktów
do oceny pracownika
Liczba
punktów wg
kryteriów ewaluacji
Łukasz Gorycki orcid logo WMiBMKatedra Technologii Mechanicznej i Metrologii*Niespoza "N" jednostkiInżynieria mechaniczna40.00.00  
Stanisław Adamczak orcid logo WMiBMKatedra Technologii Mechanicznej i Metrologii*Takzaliczony do "N"Inżynieria mechaniczna30.00.00  
Włodzimierz Makieła orcid logo WMiBMKatedra Technologii Mechanicznej i Metrologii*Takzaliczony do "N"Inżynieria mechaniczna30.00.00  

Grupa MNiSW:  Recenzowany referat w materiałach konferencyjnych w języku angielskim
Punkty MNiSW: 0


Pełny tekstPełny tekst     DOI LogoDOI    
Słowa kluczowe:

moment oporowy  łozyska kulkowe  falistość bieżni 


Keywords:

frictional moment  ball bearing  track waviness 



Streszczenie:

Moment oporowy jest jednym z parametrów określających czas oraz jakości pracy łożysk. Dla tego też ważne jest, aby istniała możliwość dokładnego wyznaczenia wartości momentu oporowego.
W niniejszym artykule przeprowadzona została analiza wpływu falistości bieżni na moment oporowy. W artykule zaprezentowano analizę korelacji wybranych parametrów falistości, które dotychczas nie były uwzględniane w modelach przeznaczonych do wyznaczenia teoretycznej wartości momentu oporowego.




Abstract:

Frictional moment is one of the parameters that determine the time and quality of working bearings. Therefore, it is important that it is possible to accurately predict the value of the frictional moment. This article analyses the impact of the track waviness on the frictional moment. In the research, a correlation analysis of selected wavelength parameters was performed and frictional moment. Those parameters wavelength are not included in the models used to determine the theoretical value of the frictional moment.



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
[1] Rolling bearings, SKF Group 2012

[2] Z. Kusznierewicz Metoda obliczania momentu tarcia w łożyskach tocznych kulko-wych zwykłych niedociążonych, PAK 57/211

[3] S. Adamczak. Pomiary geometryczne powierzchni. Zarysy kształtu, falistość i chropowatość, WNT 2008

[4] S. Adamczak, Ł. Gorycki, W. Makieła. The analysis of the impact of the design pa-rameters on the friction torque in ball bearings,
Tribologia 5/2016 pp. 11-19

[5] Patent: PL 214217 z 2012r.

[6] Copyright StatSoft, Inc. https://www.statsoft.pl/ , (07.06.2018)

[7] Muciek A. Wyznaczanie modeli matematycznych z danych eksperymentalnych. Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej
2012