Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1286
Publikacje
Pomoc (F2)
[130890] Artykuł:

Voice-Responsive Virtual Reality Training Environment for Occupational and Non-Professional Voice Users

(Reagujące na głos środowisko szkoleniowe w wirtualnej rzeczywistości dla zawodowych i nieprofesjonalnych użytkowników głosu)
Czasopismo: IEEE Conference on Virtual Reality and 3D User Interfaces  
Opublikowano: 2024
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Do oświadczenia
nr 3
Grupa
przynależności
Dyscyplina
naukowa
Procent
udziału
Liczba
punktów
do oceny pracownika
Liczba
punktów wg
kryteriów ewaluacji
Patryk Bartyzel Niespoza "N" jednostkiInformatyka techniczna i telekomunikacja17.00.00  
Magdalena Igras-Cybulska Niespoza "N" jednostkiInformatyka techniczna i telekomunikacja17.00.00  
Slawomir K. Tadeja Niespoza "N" jednostkiInformatyka techniczna i telekomunikacja17.00.00  
Magdalena Majdak Niespoza "N" jednostkiInformatyka techniczna i telekomunikacja17.00.00  
Grzegorz Łukawski orcid logo WEAiIKatedra Systemów Informatycznych *Takzaliczony do "N"Automatyka, elektronika, elektrotechnika i technologie kosmiczne17200.00200.00  
Daniela Hekiert Niespoza "N" jednostkiInformatyka techniczna i telekomunikacja17.00.00  

Grupa MNiSW:  Konferencja Informatyczna
Punkty MNiSW: 200


DOI LogoDOI    
Keywords:

Human-centered computing  Human computer interaction HCI  Interaction paradigms  Virtual reality  Voice training  Speech processing  Voice user interface  Public speaking training 



Abstract:

We present a virtual reality environment (VRE) dedicated to improving public speaking and vocal skills. To design our VR system, we first recorded 529 data samples of fifteen students delivering their oral presentations. Next, we used speech processing to analyze voice parameters like pitch, timbre and speech rate. Moreover, six dedicated annotators assessed the stress levels within each speech sample. These procedures helped us select a subset of parameters for real-time animation of virtual characters and environment in response to the speaker’s voice. This interactive feedback aims to train users in voice modulation, enhancing their speaking abilities and confidence, as well as self-consciousness of their voice quality to support proper occupational voice usage. Finally, we report on the experimental assessment of our system with five users.