Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1286
Publikacje
Pomoc (F2)
[133090] Artykuł:

The simulation studies on the induction motor sensorless field oriented control with the MRAS-based speed estimator including the rotor deep-bar effect

(Badania symulacyjne bezczujnikowego układu napędowego z estymatorem typu MRAS uwzględniającym zmienność impedancji wirnika silnika indukcyjnego wynikającą ze zjawiska wypierania prądu)
Czasopismo: Przegląd Elektrotechniczny   Tom: 1, Zeszyt: 7, Strony: 185-190
ISSN:  0033-2097
Opublikowano: Lipiec 2024
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Do oświadczenia
nr 3
Grupa
przynależności
Dyscyplina
naukowa
Procent
udziału
Liczba
punktów
do oceny pracownika
Liczba
punktów wg
kryteriów ewaluacji
Jarosław Rolek orcid logo WEAiIKatedra Energetyki, Energoelektroniki i Maszyn Elektrycznych *Takzaliczony do "N"Automatyka, elektronika, elektrotechnika i technologie kosmiczne5070.0049.50  
Grzegorz Utrata Niespoza "N" jednostkiAutomatyka, elektronika, elektrotechnika i technologie kosmiczne50.00.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w czasopismach wymienionych w wykazie ministra MNiSzW (część A)
Punkty MNiSW: 70


Pełny tekstPełny tekst     DOI LogoDOI    
Słowa kluczowe:

silniki indukcyjne  układy napędowe  estymacja  wypieranie prądu. 


Keywords:

induction motors  variable speed drives  state estimation  deep-bar effect 



Streszczenie:

W artykule zaprezentowano wybrane wyniki badań symulacyjnych bezczujnikowego polowo-zorientowanego układu regulacji
prędkości kątowej silnika indukcyjnego (SI). Składowe wektora przestrzennego strumienia wirnika oraz prędkość kątowa odtwarzane były w tym
układzie za pomocą estymatora typu MRAS. Estymator ten został sformułowany na podstawie modelu matematycznego SI z wieloobwodowym
odwzorowaniem zmienności impedancji wirnika wynikającej ze zjawiska wypierania prądu




Abstract:

The paper presents the selected results from the simulation studies on the induction motor (IM) speed-sensorless field oriented control.
The rotor flux space vector components and rotor speed were obtained from the MRAS-based speed estimator. This estimator was formulated on
the IM space vector model which enables to model the rotor impedance variability resulting from the rotor deep-bar effect by the cascade-connected
two-terminal-pair networks with rotor equivalent resistances and leakage inductances.